نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار یک قایق بدون سرنشین را از تنگه هرمز عبور داد

عبور قایق بدون سرنشین آمریکا از تنگه هرمز
عبور قایق بدون سرنشین آمریکا از تنگه هرمز Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید عبور این قایق مجهز به دوربین و حسگر، توجه نیروهای سپاه پاسداران ایران را به خود جلب کرد اما برخوردی بین دو طرف روی نداد.

آگهی

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه برای اولین بار یک قایق بدون سرنشین را از تنگه هرمز واقع در خلیج فارس عبور داد. 

تیموتی هاوکینز، سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده گفت که عبور این قایق مجهز به دوربین و حسگر، توجه نیروهای سپاه پاسداران ایران را به خود جلب کرد اما برخوردی بین دو طرف روی نداد. دو قایق متعلق به گارد ساحلی آمریکا قایق بدون سرنشین این کشور را که طول آن ۱۳ متر است هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی می‌کردند. 

مقام‌های ایران طی سال‌های اخیر چند بار تهدید کردند که تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. یک پنجم از نفتی که در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد از تنگه هرمز عبور می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی فرماندهی نیروی دریایی آمریکا گفت: «ایرانی‌ها نظاره‌گر عبور قایق بدون سرنشین بودند که عبورش طبق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.»

وی افزود که سپاه پاسداران ایران با یک فروند پهپاد و یک شناور تندروی تهاجمی، وضعیت در تنگه هرمز را زیر نظر داشت. 

مقام‌های ایران بارها از حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس انتقاد کرده‌اند و آن را با حضور احتمالی نیروهای خود در خلیج مکزیک در نزدیکی ساحل ایالات متحده مقایسه کرده‌اند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است سال گذشته تصمیم به تشکیل گروه ضربت متشکل از قایق‌های بدون سرنشین در خلیج فارس گرفت.

نیروی دریایی ایالات متحده در همین راستا در نظر دارد تا از حدود یکصد قایق بدون سرنشین که هم قادر به دریانوردی هستند و هم توانایی عبور از زیر آب دارند استفاده کند. ایران تابستان گذشته برای مدت کوتاهی چند پهپاد دریایی آمریکا را توقیف کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سپاه پاسداران: شهپادهای زیر سطحی ایرانی در جریان رزمایش در خلیج فارس آزمایش شدند

ادعای جدید فرمانده سپاه همزمان با اسکورت بمب‌افکن‌های آمریکایی توسط جت‌های اسرائیلی در خلیج فارس

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است