موشک کاغذی ساخته‌شده توسط مهندسان بوئینگ رکورد جهانی طی مسافت را شکست

موشک کاغذی رکوردشکن
موشک کاغذی رکوردشکن Copyright The Boeing Company/Dominic Alberico
Copyright The Boeing Company/Dominic Alberico
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهندسان شاغل در شرکت هواپیمایی بوئینگ توانستند با طراحی و ساخت یک موشک کاغذی رکورد جهانی طی مسافت توسط آن را بشکنند.

آگهی

مهندسان شاغل در شرکت هواپیمایی بوئینگ توانستند با طراحی و ساخت یک موشک کاغذی رکورد جهانی طی مسافت توسط آن را بشکنند.

دیلون روبل، مهندس سیستم در بوئینگ و سازنده هواپیمای کاغذی، با «غرورآفرین» خواندن این دستاورد گفت: «این رکوردشکنی حاصل ترکیبی از آموزه‌های هوافضا و تفکر و خلاقیت در جهت طراحی و ساخت الگوی موشک کاغذی بود.»

آقای روبل در کنار گرت جنسن مهندس قدرت و ناتانیل اریکسون مهندس هوافضا از فارغ التحصیلان دانشگاه علم و صنعت میسوری آمریکا هستند.

تیم سازنده برای طراحی و تولید این نمونه نزدیک به ۵۰۰ ساعت صرف مطالعه اوریگامی (هنر کاردستی کاغذی ژاپنی) و آیرودینامیک موشک‌های کاغذی کردند. به گفته مهندسان در ابتدای پروژه تصمیم بر آن شد که برای بهتر کردن شانس شکستن رکورد، تمرکز بر سرعت و به حداقل رساندن افت حرکتی قرار بگیرد به طوری که موشک بتواند مسافت زیادی را در مدت زمان کوتاهی پرواز کند.

تیم سازنده برای موشک کاغذی خود از هواپیماهای مافوق صوت که می‌توانند تا ۵ برابر سرعت صوت حرکت کنند، به ویژه هواپیمای بدون سرنشین ایکس-۴۳آ ناسا، الهام گرفتند. این موشک به همین مناسبت به اسم «۵ ماخ» نامگذاری شد.

موشک کاغذی ساخته‌شده توسط سه مهندس این شرکت توانست در مجموع ۸۸.۳۱ متر را بپیماید و رکورد ۷۷ متری قبلی را که توسط سه نفر در کره جنوبی به ثبت رسیده بود جابجا کند.

این رکورد که اکنون در کتاب رکوردهای جهانی گینس درج شده است بیش از یک دهه شکسته نشده بود.

دیلون روبل در این باره گفت: «هواپیماهای واقعی و کاغذی تفاوت‌های زیادی به لحاظ پیچیدگی‌های خود دارند، اما هر دو بر اساس اصول اساسی یکسانی عمل می کنند. در نتیجه برخی از روش‌های طراحی یکسان را می‌توان برای هر دو اعمال کرد.»

این تیم برای یافتن بهترین تکنیک در مورد پرتاب موشک کاغذی، دست به شبیه‌سازی‌های مختلفی زد و فیلم‌های حرکت آهسته پرتاب‌های قبلی خود را تجزیه و تحلیل کرد. مهندسان می‌گویند با تا کردن و دوباره پرتاب کردن چندین باره و همینطور آنالیز شبیه‌سازی‌ها دریافته‌اند که زاویه بهینه پرتاب در حدود ۴۰ درجه از زمین است.

آقای روبل می‌گوید: «اگر با همین زاویه پرتاب کنید موشک می‌تواند بیشترین فاصله را در هوا بپیماید.»

برای کاغذ نیز مهندسان از کاغذ آ۴ استفاده کردند. آنان می‌گویند ابعاد و جنس این کاغذ برای تا کردن و پرواز بهترین است.

به گفته دیلون روبل «‘ماخ’ بهترین پرواز را با سرعت نسبی بالا دارد، اما برای رسیدن به این شرایط موشک کاغذی باید به روشی خاصی پرتاب شود. این تکنیک، علاوه بر پیچیدگی ساخت خود موشک کاغذی، به این معنی است که تنها افراد با تجربه بالا و علاقه‌مند به موشک‌های کاغذی در آن موفق خواهند شد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این پرواز موشک کاغذی برای تقریبا ۶ ثانیه روی هوا بوده است. تیم سازنده می‌گوید چون هدف از تولید این موشک کاغذی شکستن رکورد پیمودن طولانی‌ترین مسافت بوده‌، در نتیجه طوری ساخته شده تا بتواند مسیر بیشتری را طی کند. اگر قرار بود رکورد ماندن در هوا را (که ۲۹.۲ ثانیه است) بشکند باید طراحی آن عوض می‌شد و برای مثال طول‌ بال‌ها افزایش می‌یافت.

تیم سازنده ابراز امیدواری کرده است که موفقیت آن‌ها الهام‌بخش دیگر مهندسان جوان و مشتاق هوافضا باشد تا رویاهای خود را دنبال کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسابقه قهرمانی ساخت موشک کاغذی در اتریش

هواپیماهای مسافری مافوق صوت به واقعیت می پیوندند

یک رکورد گینسی؛ سه تن از پنج فرزند یک خانواده آمریکایی در روز اضافی سال کبیسه به دنیا آمده‌اند