رویترز: روسیه عرضه بنزین و گازوئیل به ایران را از طریق راه‌آهن آغاز کرده است

انتقال بنزین و گازوئیل از روسیه به ایران
انتقال بنزین و گازوئیل از روسیه به ایران Copyright عکس تزیینی از کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گفته سه منبع آگاه و داده‌های صادراتی، روسیه امسال برای نخستین بار صادرات سوخت به ایران را از مسیر ریلی آغاز کرده است. این در حالی است که خریداران سنتی از تجارت با مسکو خودداری می‌کنند.

آگهی

طبق گفته سه منبع و داده‌های صادرات، روسیه امسال برای نخستین بار صادرات سوخت به ایران را از مسیر ریلی آغاز کرده است. این در حالی است که خریداران سنتی از تجارت با مسکو خودداری می‌کنند.

روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم‌های غرب هستند، روابط نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند تا از اقتصاد خود حمایت و تحریم‌های غرب را نیز دور بزنند.

به گفته منابع رویترز، پاییز گذشته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه آغاز عرضه سوآپ فراورده‌های نفتی به ایران را اعلام کرده بود اما انتقال محموله‌ها در سال جاری آغاز شده است.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که روسیه در ماه فوریه و مارس ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است.

منبع سوم این معامله را تایید کرد اما نتوانست حجم آن را تایید کند.

تمام این محموله‌ها از طریق راه آهن از روسیه و از مسیر قزاقستان و ترکمنستان تامین می‌شود. یکی از این منابع گفته است که برخی محموله‌های بنزین از ایران با کامیون به کشورهای همسایه از جمله عراق ارسال شده‌اند.

یک تاجر در بازار فرآورده‌های نفتی در آسیای میانه گفت: «ایران یک تولید کننده نفت است و پالایشگاه‌های خود را دارد، اما اخیرا میزان مصرف آن از میزان تولید سوخت داخلی به ویژه در استان‌های شمالی بیشتر شده است.»

دو تاجر مطلع نیز گفتند که روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران منتقل کرده است.

شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر علاقه‌مند به صادرات گازوئیل و بنزین به ایران از طریق راه‌آهن هستند زیرا صادرات از طریق دریا با نرخ‌های بالای حمل و نقل و سقف قیمتی اعمال شده از سوی کشورهای گروه هفت مواجه است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال به گفته این منابع، صادرات ریلی هم در طول مسیر با تنگناهایی مواجه است.

یکی از منابع آگاه به عرضه سوخت به ایران گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که عرضه سوخت به ایران در سال جاری افزایش یابد اما در حال حاضر به دلیل ازدحام راه‌آهن شاهد مشکلات متعددی در زمینه لجستیک هستیم. این موضوع ممکن است که از رونق صادرات جلوگیری کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فشار کسری بودجه به نگرانی از جیب‌های خالی چربید؛ دولت کوبا فرمان ۶ برابر شدن قیمت بنزین را صادر کرد

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد تحریم روسیه به دلیل حبس الکسی ناوالنی به توافق رسیدند

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد