رئیس کمیسیون اروپا از قصد شی برای گفتگو با زلنسکی استقبال کرد

European Commission President Ursula von der Leyen
European Commission President Ursula von der Leyen Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس کمیسیون اروپا همزمان هشدار داد که اگر چین در جریان جنگ اوکراین به روسیه اسلحه صادر کند، به روابط خود با اتحادیه اروپا «آسیب قابل توجهی می‌زند».

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قصد شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برای گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش را گامی «مثبت» در راستای پایان دادن به بحران اوکراین می‌داند.

او در جریان یک نشست خبری در پکن گفت: «شنیدن این خبر که رئیس جمهور شی مایل است هنگامیکه شرایط مناسب باشد با زلنسکی گفتگو کند را باید یک گام مثبت دانست.»

خانم فن در لاین که به چین سفر کرده، روز پنج‌شنبه دو دیدار با شی جین پینگ داشت؛ یک دیدار سه جانبه با حضور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و یک دیدار دوجانبه و مستقل با آقای شی. او دیدار جداگانه‌ای نیز با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین داشت.

رئیس کمیسیون اروپا در جریان این نشست خبری که پس از دیدارها برگزار شد، گفت: «من در جریان گفتگوهای امروز تأکید کردم که قویاً از طرح صلح زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حمایت می‌کنم. من همچنین از برخی از اصول مطرح شده توسط چین از جمله در موضوع ایمنی هسته‌ای و کاهش خطرات آن و بیانیه چین در مورد غیرقابل قبول بودن تهدیدات هسته‌ای یا استفاده از تسلیحات هسته‌ای استقبال کردم.»

خانم فن درلاین از پکن خواست تا از نفوذ خود برای منصرف کردن ولادیمیر پوتین استفاده کند و مانع از اجرای تهدید اخیر او مبنی بر استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس شود.

او گفت: «چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسئولیت سنگینی برای استفاده از نفوذ و دوستی خود که در پی دهه‌ها رابطه با روسیه بوجود آمده، دارد. ما روی چین حساب می‌کنیم تا این مسئولیت را انجام دهد.»

هشدار به چین

با این وجود رئیس کمیسیون اروپا همزمان هشدار داد که اگر چین در جریان جنگ اوکراین به روسیه اسلحه صادر کند، به روابط خود با اتحادیه اروپا «آسیب قابل توجهی می‌زند».

خانم فن در لاین گفت: «ما روی چین حساب می‌کنیم که بطور مستقیم یا غیرمستقیم تجهیزات نظامی به روسیه ندهد، زیرا همه می‌دانیم که تسلیح متجاوز بر خلاف قوانین بین‌المللی است و به روابط ما آسیب جدی وارد می‌کند».

پیش از نشست خبری خانم فن در لاین، کنفرانس مطبوعاتی امانوئل مکرون و شی جین پینگ برگزار شد که هر دوی آنها خواستار آغاز گفتگوهای صلح اوکراین در اولین فرصت ممکن شدند و بار دیگر تاکید کردند که نمی‌توان از تسلیحات هسته‌ای استفاده کرد و اینکه باید از حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله نیروگاه‌های اتمی به هر قیمتی خودداری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در چین خواستار پذیرش «مسئولیت مشترک برای برقراری صلح» در اوکراین خواهد شد

فن در لاین: آینده روابط چین و اتحادیه اروپا به رویکرد پکن در قبال جنگ روسیه در اوکراین گره خورد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است