بریتانیا درباره «کنه» ناقل ویروس کشنده به کوهنوردان هشدار داد

کنه
کنه Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی کشف یک مورد ابتلا از ویروسی کشنده در بریتانیا که از کنه منتقل می‌شود، مقامات این کشور به کوهنوردان هشدار داده است.

آگهی

در پی کشف یک مورد ابتلا از ویروسی کشنده در بریتانیا که از کنه منتقل می‌شود، مقامات این کشور به کوهنوردان هشدار داده است.

اولین مورد تائید شده ابتلا به ویروس آنسفالیت منتقل‌شده از کنه (TBEV) در یک مرد ۵۰ ساله شناسایی شده است. این مرد به هنگام دوچرخه‌سواری در جنگلی در منطقه کوهستانی یورکشایر توسط کنه‌ها گزیده شده بود و پس از ۵ روز با خستگی، درد عضلانی و تب به بیمارستان مراجعه کرد. انجام سی‌تی‌اسکن و آزمایش‌های مرتبط نشان داد وی به این ویروس مبتلا شده است.

ویروس آنسفالیت منتقل‌شده از کنه همان‌طور که از نامش مشخص است، توسط کنه‌ها به انسان انتقال می‌یابد و در بسیاری از نقاط جهان از جمله در اروپا دیده شده است. این بیماری باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها از عفونت بدون هیچگونه علائم و شبه‌آنفولانزای خفیف گرفته تا عفونت شدید در سیستم عصبی مرکزی مانند مننژیت یا آنسفالیت می‌شود.

در آنسفالیت که یک بیماری نه چندان شایع اما جدی به حساب می‌آید مغز متورم می‌شود. در موارد ابتلا به این بیماری، به دلیل ماهیت خطرناک آن که می‌تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد، درمان فوری در بیمارستان تجویز می‌شود. 

از سال ۲۰۱۹ بدین‌سو سه مورد مشکوک یا تایید شده از ابتلا به این ویروس منتقله از کنه‌ها در بریتانیا ثبت شده است.

هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود اما افراد بسیار جوان و بسیار مسن بیشتر در معرض خطر هستند. مقامات بریتانیایی می‌گویند اگرچه این خطر برای عموم مردم بسیار کم است، اما مهم است که افراد برای محافظت از خود در برابر نیش کنه اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

دكتر هلن كالابی، از وزارت بهداشت بریتانیا، می‌گوید: «کارهایی نظیر پوشاندن مچ و ساق پاها، استفاده از مواد دفع‌کننده حشرات و بررسی لباس‌ها و بدن برای اطمینان از وجود نداشتن کنه، به ویژه پس از قدم‌زنی در مناطقي با چمن‌های بلند نظیر جنگل‌ها، مراتع و پارک‌ها لازم است که انجام شود.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مسئولان بهداشتی بریتانیا گفتند که این ویروس در منطقه همپشایر، دورست و نورفولک نیز شناسایی شده است و ممکن است در جاهای دیگر نیز وجود داشته باشد، چرا که فراوانی این گونه کنه‌ی ناقل ویروس در بریتانیا گسترده است. یک مورد احتمالی دیگر نیز در یک فرد در منطقه «لوک‌ارن» اسکاتلند شناسایی شده است.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا این ویروس در سال‌های اخیر در کنه‌های بیشتری یافت شده است، با این حال می‌گویند احتمالاً تعدادی از عوامل در این مسئله دخیل باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ویروس نیل غربی»؛ حشره‌کش‌ها عمر پشه‌های کولکس را طولانی‌تر کرده است

معمای تولید مثل غیرجنسی؛ کنه‌ تک‌جنس هزاران سال در طبیعت دوام آورده است

نگرانی مجلس آمریکا از استفاده پنتاگون از «کنه‌» به‌عنوان سلاح