انتقاد تند از انتشار تصویر وزیرمشاور فرانسه بر روی مجله پلی‌بوی در بحبوحه نارضایتی‌ها از دولت ماکرون

خانم شیاپا در جلسه تودیع وزیر کشور قبلی و معارفه وزیر کشور فعلی فرانسه به تاریخ هفتم ژوئیه ۲۰۲۰.
خانم شیاپا در جلسه تودیع وزیر کشور قبلی و معارفه وزیر کشور فعلی فرانسه به تاریخ هفتم ژوئیه ۲۰۲۰. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارلن شیاپا که از سال ۲۰۱۷ تا کنون در مناصب مختلف سیاسی حضور داشته است، مصاحبه‌ای ۱۲ صفحه‌ای درباره حقوق زنان و دگرباشان جنسی را با این مجله انجام داده است.

آگهی

همزمان با انتشار تصویر یک «وزیر مشاور» فرانسه که قرار است بر روی جلد مجله «پلی بوی» به چاب برسد، وی مورد انتقادهای تند هم حزبی‌های خود قرار گرفت. 

«مارلِن شیاپا» که از سال ۲۰۱۷ تا کنون در مناصب مختلف سیاسی حضور داشته است، مصاحبه‌ای ۱۲ صفحه‌ای درباره حقوق زنان و دگرباشان جنسی را با این مجله انجام داده است.

خانم شیاپا، وزیر مشاور «امور اقتصاد اجتماعی و انجمن‌های فرانسوی»، از زیرمجموعه های نخست وزیری فرانسه، روی جلد این مجله پلی بوی، به طرز اغواکننده‌ای با لباس سفید ژست گرفته و پرچم فرانسه را پشت سرش دارد.

عکس‌های فاش‌شده دیگر نیز نشان می‌دهد که وی در یک تصویر لباس تک‌شانه و در تصویری دیگر لباس پاپیونی حجیم به تن دارد.

شیاپا مدت‌ها مدافع حقوق زنان بوده است و در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین «وزیر مشاور» در امور برابری جنسیتی در فرانسه منصوب شد و بعدها آن را به دبیرخانه ارتقا داد. در این سمت، او با موفقیت توانست قانون جدیدی در مورد آزارهای جنسی را به پیش ببرد که به موجب آن هر مردی که در خیابان به زنان متلک بیندازد، مزاحمتی برایشان ایجاد کند یا دنبالشان کنند، در محل مشمول جریمه خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ظاهر او انتقاد همکاران سیاسی از جمله الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه را برانگیخته است. سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع نزدیک به نخست وزیر فرانسه گزارش داد که خانم بورن گفته است که شیاپا کار درستی نکرده و به او گفته است که این کار او «به خصوص در این دوره [زمانی خاص] مناسب نبود.»

فرانسه در حال حاضر در تنگنای یک بحران سیاسی و اجتماعی است که به دلیل اقدام امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای پیشبرد اصلاحات بحث‌برانگیز سن بازنشستگی، آغاز شده است.

ژان لوک ملانشون، سیاستمدار فرانسوی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ سوم شد، هم از تصویر خانم شیاپا و هم از تصمیم امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه برای مصاحبه با مجله کودکان «پیف گجت / Pif Gadget» در این هفته انتقاد کرد. 

ملانشون روز شنبه در توییتی نوشت «در کشوری که رئیس‌جمهور خود را در «مجله پیف» و وزیرمشاورش خود را در «مجله پلی‌بوی» عرضه می‌کند، مشکلی که پیش می آید اپوزیسیون است. فرانسه دارد از ریل خارج می‌شود.».

شیاپا روز شنبه در توییتی به منتقدان خود پاسخ داد و گفت: «دفاع کردن از حق زنان برای دراختیار داشتن کنترل بدنشان، همه جا و همیشه است. در فرانسه زنان آزاد هستند. با کمال احترام به بدخواهان و ریاکاران.»

«ژرالد دارمنن»، وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه خبری فرانسوی CNews از شیاپا دفاع کرد و او را «زنی با شخصیت» خواند. وی خاطرنشان کرد: «می‌خواهم بگویم مارلن شیاپا یک سیاستمدار زن شجاع است که شخصیت و سبک خودش را دارد که مال من نیست، اما به آن احترام می‌گذارم.»

شیاپا در سال ۲۰۲۱ زمانی که بر سر کار بود، به دلیل توصیفی که از خود به عنوان یک « ساپیوسکشوال» (به معنی فردی که داشتن هوش را از نظر جنسی جذاب می‌داند) ارائه داد، خبرساز شد. وی در یکی از کتاب‌های خود، نخست وزیر سابق فرانسه آلن ژوپه ۷۷ ساله را جذاب ترین مرد فرانسه خواند. 

خانم شیاپا علاوه بر نگارش چندین کتاب در مورد فمینیسم، دوازده کتاب نیز در زمینه جنسیت و عشق شهوانی با نام مستعار ماری مینلی منتشر کرده است. عناوین نوشته‌های او شامل همه چیز از جمله «جرات داشتن ارگاسم زنانه» تا «دختران خوب، قورت نمی‌دهند» می‌شود.

وزیرمشاور دولت در فرانسه جایگاهی بین وزیر کابینه و رئیس جمهوری است و برخی امور محوله خاص در وزارتخانه‌های اصلی را از سوی دولت پیگیری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تاریخی برای رهاسازی نهنگ قاتل پس از ۵۳ سال اسارت؛ آیا لولیتا مادرش را پیدا می‌کند؟

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند

از سیمون دوبووار تا حمایت دولت؛ فرانسه برای گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی چه راهی را طی کرد؟