پایان دوره پول ساده و ارزان؛ چالش تازه استارت آپ‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران

استارت آپ
استارت آپ Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیشتر استارت‌آپ‌ها تشویق می‌شدند تا حتی با متحمل شدن زیان، مدام در پی افزایش سهم بازار خود باشند. اما این روزها سوال اصلی سرمایه‌گذاران این است که آیا شرکت‌ها قادرند فروش خود را به سود پایدار بدل کنند یا خیر.

آگهی

تمامی ۴۰ شرکت‌ برتر در حوزه فناوری که در اروپا فعال هستند، موفق شده‌اند تا حداقل نرخ رشد مرکب درآمد سالانه‌ ۲۰۰ درصدی را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ ثبت کنند. در سال جاری نیز تعداد شرکت‌هایی که شاهد نرخ رشد سریع درآمد هستند، در حال افزایش است ولی آیا این رشد با پایان دوران پول ارزان و آسان ادامه خواهد یافت؟ 

در این میان شرکت‌های برترِ فعال در اروپا، شرکت بریتانیایی تریپل‌دات استودیوز (Tripledot Studios) پیشتاز است. شرکتی که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و در سال ۲۰۲۲ ارزش آن به ۱ میلیارد دلار رسید. 

تقریبا یک پنجم شرکت‌های در حال رشد سریع در بخش‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزار و یک دهم آنها در حوزه تجارت الکترونیک فعال هستند و تقریبا ۷ درصد آنها هم در دسته فین‌تک‌ها قرار دارند. 

پیشتر استارت‌آپ‌ها تشویق می‌شدند تا حتی با متحمل شدن زیان، مدام در پی افزایش سهم بازار خود باشند. اما این روزها سوال اصلی سرمایه‌گذاران این است که آیا شرکت‌ها قادرند فروش خود را به سود پایدار بدل کنند یا خیر. همچنین، شرکت‌ها به جای تمرکز بر راه‌های رشد درآمد بیشتر نگران این هستند که آیا نقدینگی لازم برای رسیدن به نقطه سوددهی در حساب‌های بانکی‌ها آنها موجود است یا خیر.

چرا که دوره کسب پول ارزان و آسان سپری شده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

از یک سو نرخ بهره‌های بانکی در حال افزایش است و بازده اوراق قرضه هم صعودی است و از سوی دیگر، دوره رشد بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری که در پی همه‌گیری ویروس کرونا به اوج رسیده بود، سپری شده است. چنان که بسیاری از آنها در سال گذشته میلادی با کاهش قیمت سهام مواجه شدند و غول‌های فعال در این حوزه نیز ناگزیر به تعدیل نیرو شده‌اند. 

در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال شناسایی استارت آپ‌هایی هستند که به جای نشان دادن دوره رشد درآمد بسیار شتابان، امنیت سرمایه‌های آنها را با درآمد تضمین شده، تامین کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افق‌های سرمایه‌گذاری در جمهوری دموکراتیک کنگو

تبادل؛ نقش فناوری در گذراندن زنان از موانع دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری

محبوب‌ترین کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری خارجی چه کشورهایی هستند؟