آلبانی اجرای طرح «پاسپورت طلایی» را به حالت تعلیق در می‌آورد

ادی راما، نخست وزیر آلبانی
ادی راما، نخست وزیر آلبانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر آلبانی می‌گوید این کشور اجرای طرح پاسپورت طلایی از طریق سرمایه‌گذاری را به حالت تعلیق در می‌آورد.

آگهی

ادی راما، نخست وزیر آلبانی روز پنجشنبه ۱۶ مارس، ۲۵ اسفند ماه، اعلام کرد که دولتش طرح «پاسپورت طلایی» را به حالت تعویق در می‌آورد. 

در این طرح دولت آلبانی، افراد می‌توانستند از طریق سرمایه‌گذاری، شهروندی این کشور را به دست آورند. آقای راما گفته این تعلیق تا زمانی که دیوان دادگستری اروپا رای خود را در این خصوص ارائه ندهد، ادامه خواهد داشت. آلبانی البته هرچند خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا است اما هنوز کشورهای قاره سبز با این درخواست موافقت نکرده‌اند. 

او همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: «در دیوان دادگستری اروپا پرونده‌ای در این خصوص وجود دارد و ما تا زمانی که تکلیف این پرونده مشخص نشود دیگر آن‌را اجرایی نمی‌کنیم. اگر دادگاه اروپا حکمی علیه پاسپورت‌های طلایی صادر کند برای ما هم این مسئله یک پرونده بسته خواهد بود.»

آقای راما این اظهارات را در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست «شورای ثبات و اتحاد آلبانی و اتحادیه اروپا»  که با حضور جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین اولیور وارهلی، کمیسر گسترش اتحادیه برگزار می‌شد، بیان کرد. 

تیرانا تایمز گزارش داده که مقام‌های اتحادیه اروپا پیشتر از برنامه‌های دولت آلبانی در این خصوص انتقاد کرده بودند. نخست وزیر آلبانی ضمن تاکید بر عقب‌نشینی از طرح پاسپورت طلایی تاکید کرد که این کشور با کارشناسان اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد تا برنامه‌ای را ارائه کند که بتواند الزامات بروکسل را برآورده سازد. 

شورای ثبات و اتحاد» بالاترین مجمع دوجانبه بین اتحادیه اروپا و آلبانی است که سالی یک بار برای تجزیه و تحلیل پیشرفت کشور نامزد در فرآیند ادغام تشکیل جلسه می‌دهد. این نشست برای نخستین بار در تیرانا و نه در بروکسل و یا لوکزامبورگ برگزار شد. 

در این دیدار ضمن ارزیابی پیشرفت اصلاحات در آلبانی بر ضرورت انجام اقدامات بیشتر در این حوزه تاکید شد. اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرده است که تلاش‌ها برای ایجاد سابقه‌ای قوی در مبارزه با فساد و جرایم سازمان یافته، باید تشدید شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل نخست وزیر آلبانی خواستار حمایت مالی بیشتر از اتحادیه اروپا برای منطقه بالکان شد که به گفته او نمی‌تواند در برابر ضربات بحران ایجاد شده در نتیجه تجاوز روسیه به اوکراین مقاومت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی‌اف در آلبانی: صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا تا ۵ سال دیگر ۲ برابر می‌شود

«حمله سایبری ایران» به سامانه گذرگاه‌های آلبانی؛ تمام سیستم‌ها موقتا قطع و صف های طولانی تشكيل شد

پارلمان آلبانی توافق جنجالی پذیرش پناهجو از ایتالیا را تصویب کرد