اولین نطق رئیس جمهوری چین در دور جدید؛ میانجی‌ عربستان و ایران نقش جهانی بیشتری برای خود قائل است

سخنرانی رئیس جهوری چین در جمع نمایندگان مجلس تشریفاتی این کشور به تاریخ سیزدهم مارس ۲۰۲۳.
سخنرانی رئیس جهوری چین در جمع نمایندگان مجلس تشریفاتی این کشور به تاریخ سیزدهم مارس ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جینگ پینگ در اولین سخنرانی‌اش پس از اینکه برای سومین دور پیاپی به عنوان رئیس جمهوری چین انتخاب شد وعده داد «در اصلاح و ساختن نظام حکوم‌رانی جهانی فعالانه مشارکت کند» و ارتش را به یک «دیوار بزرگ فولادی» تبدیل کند.

آگهی

شی جین پینگ، رهبر چین روز دوشنبه در اولین سخنرانی همزمان با آغاز سومین دوره ریاست جمهوری‌اش، وعده داد که امنیت ملی کشورش را تقویت کرده و ارتش را به یک «سپر بزرگ فولادی» تبدیل کند. وی در جمع سیصد نفری نمایندگان مجلس تشریفاتی این کشور خواستار نقش بیشتر پکن در مدیریت امور جهانی شد.

این سخنان آقای شی جین پینگ تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که پکن میزبان مذاکرات چند روزه‌ای بود که در نهایت به از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض شد؛ امری که بیشتر از اهمیت خود توافق، دستاوردی بزرگ برای چین در عرصه دیپلماتیک تلقی گردید.

هر چند آقای شی در سخنرانی خود در مجلس چین جزئیاتی از برنامه‌های حزب کمونیست حاکم ارائه نکرد؛ اما از زمانی روی کار آمدن وی در سال ۲۰۱۲، پکن بارها خواستار بازنگری در ساز و کارهای صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهایی شده است که به زعم آن‌ها خواسته‌های «کشورهای در حال توسعه» را منعکس نمی‌کنند.

آقای شی، قدرتمندترین رهبر چین در دهه‌های اخیر در سخنرانی امروز خود خاطر نشان ساخت که پکن باید «در اصلاح و ساختن نظام حکوم‌رانی جهانی فعالانه مشارکت داشته باشد» و مروج «ابتکارات امنیتی جهانی» باشد.

از نظر آقای شی، مشارکت فعالانه کشورش «انرژی مثبتی به صلح و توسعه جهانی» خواهد افزود.

در ماه اکتبر گذشته بود که آقای شی در یک اقدام سنت‌شکنانه برای خود یک دوره پنج ساله سوم به عنوان دبیرکل حزب حاکم اعطا کرد؛ تا اینکه متعاقب آن در روز جمعه (دهم مارس ۲۰۲۳) بار دیگر به عنوان ریاست جمهوری تشریفاتی انتخاب شد و خود را در مسیر رهبری مادام العمر قرار داد.

آسوشیتدپرس
اولین سخنرانی آقای شی در سومین دوره متوالی از ریاست جمهوری بر چین به تاریخ سیزده مارس ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

افزایش قدرت نظامی و ادامه کنایه‌ها به ایالات متحده از زبان رئیس جمهوری چین

مانند بسیاری از سخنرانی‌های قبلی‌اش، آقای شی با اشاره به سختی‌هایی که چین بابت «قدرت‌های خارجی قلدر» در دوران مدرن متحمل شده با لحنی ملی‌گرایانه افزود که حزب کمونیست کشور را به سمت «پاک کردن تحقیر ملی» سوق داده است.

شی در سخنرانی روز دوشنبه خود متعهد شد که ارتش چین را مدرن کند تا آن را به «سپربزرگ فولادی» تبدیل کند و از این کشور خواست تا در بحبوحه تنش های فزاینده با ایالات متحده، تلاش های خود را برای دفاع از امنیت ملی افزایش دهد.

او همچنین گفت که چین باید به خودبسندگی و توان بیشتر در دانش و فناوری دست یابد. این در حالیست که ایالات متحده دسترسی چین به تجهیزات ساخت تراشه و سایر فناوری‌های پیشرفته را مسدود کرده است.

وی اشاره‌ای هم به روابط واشنگتن و تایوان داشت و گفت «باید قاطعانه با مداخله نیروهای خارجی و فعالیت‌های جدایی‌طلبانه تایوان مقابله کنیم و با قاطعیت روند اتحاد ملی را پیش ببریم.»

دعوت نخست‌وزیر جدید چین از آمریکا برای همکاری

نخست وزیر جدید چین نیز از ایالات متحده خواست تا همکاری بهتری داشته باشند و راهی برای عبور از تنش‌های اخیر خود پیدا کنند. آقای لی کیانگ، روز دوشنبه «محاصره» و «سرکوب» کشورش توسط ایالات متحده را در شرایط تشدید تنش محکوم کرد. 

وی با لحنی ملایم‌تر نسبت به رئیس جمهوری چین، در خصوص روابط پکن با واشنگتن به خبرنگاران گفت: «چین و آمریکا می‌توانند و باید همکاری کنند. اگر همکاری کنیم، می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.» وی افزود: «محاصره و سرکوب راه‌حل نیست».

هفته گذشته، شی جین‌پینگ در اظهاراتی مستقیم و غیرمعمول، ایالات متحده را متهم کرد که کشورهای غربی را برای «مهار و سرکوب» چین و ایجاد «چالش‌های شدید بی‌سابقه» برای پکن، ترقیب می‌کند.

شین گانگ، وزیر جدید امور خارجه چین نیز هشدار داد که اگر آمریکا «ترمز نزند»، این دو ابرقدرت مطمئنا وارد «تعارض و تقابل» خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید