مادربزرگ ۸۷ ساله مصری خواندن و نوشتن می‌آموزد

مادر بزرگ ۸۷ ساله مصری که خواندن و نوشتن می‌آموزد
مادر بزرگ ۸۷ ساله مصری که خواندن و نوشتن می‌آموزد Copyright REUTERS/Mohamed Abd El Ghany
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زبیده العال نه تنها قصد ادامه سوادآموزی و اخذ گواهی تحصیل دارد بلکه مصمم است افراد دیگری را که از خواندن و نوشتن بازمانده‌اند نیز تشویق به شرکت در دوره‌های آموزشی کند.

آگهی

زن ۸۷ ساله مصری با شرکت در دوره‌های آموزشی در یک مدرسه ابتدایی شهری واقع در استان منوفیه با ذوق و شوق فراوان خواندن و نوشتن می‌آموزد.

زبیده العال از کودکی تلاش داشت تا سواد بیاموزد اما مخالفت شدید پدرش سبب شد تا وی از تحصیل محروم شود.

در گزارشی که رویترز از تلاش زبیده برای کسب دانش خواندن و نوشتن منتشر کرده آمده است که پدر او مخالف درس خواندن زنان بود و تنها به فرزندان پسر اجازه تحصیل و حضور در مدارس می‌داد.

این مادربزرگ ۸۷ ساله مصری در این خصوص به رویترز می‌گوید: «می خواستم یاد بگیرم اما پدرم محافظه کار بود و مخالفت می‌کرد. من از او می‌خواستم اجازه دهد تحصیل می کردم اما او می گفت برای دختران خوب نیست. پدر به برادرانم اجازه داد تحصیل کنند. وقتی فرصتی فراهم شد تقاضا کردم که در کلاس درس ثبت نام کنم، معلم پیشنهاد کرد که در خانه به من درس بدهد، اما به او گفتم که می خواهم به مدرسه بیایم تا از این احساس لذت ببرم. دلم می خواست پشت میز کلاس بنشینم. من تمام تلاشم را کردم، می خواستم به چیزی برسم، نه اینکه فقط محتاج هدایت فرد دیگری شوم. زندگی همین است.»

زبیده العال مادر هشت فرزند است و ۱۳ نوه دارد؛ او اصرار دارد که دخترانش تحصیل کنند و به دنبال کسب علم و دانش بروند.

مادر زبیده برای اطمینان از اینکه فرزندانش مدرسه را ترک نکنند و از تحصیل بازنمانند، اجناس و کالاهایی تهیه می‌کرد و آنها را در خیابان مقابل مدرسه می‌فروخت تا بدین طریق آنها را تحت نظر داشته باشد.

او هنگامی که فرصت آموختن را از طریق دوره‌های سوادآموزی وزارت همبستگی اجتماعی پیدا کرد، با وجود سن بالا بدون لحظه‌ای تردید به استقبال آن رفت.

زبیده العال نه تنها قصد ادامه سوادآموزی و اخذ گواهی تحصیل دارد بلکه مصمم است افراد دیگری را که از خواندن و نوشتن بازمانده‌اند نیز تشویق به شرکت در دوره‌های آموزشی کند تا از این طریق بی سوادی در کشورش ریشه کن شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آموزش‌های آنلاین و بورس‌های تحصیلی؛ ابتکاراتی جهانی برای کمک به دختران دانش‌آموز و دانشجوی افغان

آمار ترک تحصیل در اتحادیه اروپا؛ مردان بیشتر از زنان از تحصیلات عالیه فراری هستند

از هر شش پناهجو در آلمان یک نفر بی‌سواد است