«گوی آتشین ولنتاین» در بالکن یک خانه در شهر سنگی ایتالیا سقوط کرد

شهر ماترا، ایتالیا
شهر ماترا، ایتالیا Copyright Nick M/Flickr
Copyright Nick M/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اخترشناسان می‌گویند یک شهاب‌سنگ آسمانی ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) مصادف با روز عشاق یا ولنتاین به بالکن خانه‌ای در شهر سنگی و باستانی ماترا در جنوب ایتالیا برخورد کرده است.

آگهی

اخترشناسان می‌گویند یک شهاب‌سنگ آسمانی ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) مصادف با روز عشاق یا ولنتاین به بالکن خانه‌ای در شهر سنگی و باستانی ماترا در جنوب ایتالیا برخورد کرده است.

کارشناسان می‌گویند این شيء فضایی با سرعتی در حدود ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت وارد آسمان این منطقه شده و به بالکن یک خانه اصابت کرده است.

صاحبان خانه در ابتدا متوجه برخورد این شهاب سنگ نشدند، اما سه روز بعد زمانی که مشغول وارسی پنل‌های خورشیدی خانه‌شان بودند یک پنل شکسته و کاشی آسیب‌دیده به همراه تکه‌های خاکستری‌رنگ و پراکنده شهاب‌سنگ را در بالکن یافتند.

جانفرانکو، فرزند این خانواده، در این باره گفت: «وقتی این اتفاق افتاد من در خانه نبودم، اما مادرم در آن زمان در زیرزمین بود و صدای بلندی شنید. او نگران شده بود اما چون باد زیادی می‌وزید فکر کرد که شاید شاخه‌ای از درخت افتاده باشد. هرگز انتظار نداشتیم که علت یک شهاب‌سنگ باشد.»

این گوی آتشین در همان موقع سقوط توسط دوربین‌های نظارتی «پریسما» متعلق به موسسه اخترفیزیک ایتالیا رصد شده بود و به همین دلیل کارشناسان نیز توانسته‌اند محل سقوط آن را ردیابی کنند.

تا کنون بیش از ۷۰ گرم از این تکه‌های این شهاب‌سنگ برای مطالعه جمع‌آوری شده و قرار است در نهایت در موزه‌ای به نمایش گذاشته ‌شود.

کارملو فالکو از موسسه اخترفیزیک ایتالیا که برای مشاهده این شهاب‌سنگ به ماترا سفر کرده است می‌گوید: «هرچند شهاب‌سنگ‌های زیادی به زمین برخورد کرده‌اند، با این حال چیزی که در مورد رخداد ماترا نادر است این است که شهاب‌سنگ روی یک سطح صیقلی فرود آمده و بنابراین آلوده نشده است. همچنین به ندرت پیش می آید که شهاب‌سنگ‌ها در منطقه‌ای سقوط کنند که تکه‌های آنها به راحتی قابل بازیابی باشد.»

آقای فالکو اضافه کرد: «ما باید بقایای شهاب سنگ را تجزیه و تحلیل کنیم، اما چیزی که درباره این شهاب‌سنگ ماسه‌ای شکل منحصر به فرد است این است که با آب یا خاک برخورد نکرده و در نتیجه مثل این می‌ماند که انگار آن را مستقیماً از فضا جمع‌آوری کرده‌ایم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این دومین بار طی سال‌های اخیر است که یک شهاب‌سنگ در ایتالیا سقوط می‌کند. در ژانویه ۲۰۲۰ نیز بقایای یک شهاب‌سنگ دیگر در نزدیکی شهر مودنای این کشور یافت شد.

دومینیکو بناردی، شهردار ماترا، گفت که این کشف «شور و شوق» زیادی را در میان ساکنان برانگیخته است. آقای بناردی اضافه کرد: «ماترا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید که اکتشافات زیادی در آن انجام شده است. این باورنکردنی است که اکنون تکه‌های سنگ از فضا بر روی شهر سنگی افتاده است.»

شهر ماترا به‌خاطر خانه‌های غارشکل‌اش که در دل سنگ آهک تراشیده شده‌اند شهرتی جهانی دارد.

اخترشناسان می‌گویند شهاب‌سنگ یافت‌شده را به نام جانفرانکو و پینو، اسامی ساکنان خانه، نامگذاری خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف اجزای شیمیایی سازنده دی‌ان‌ای در شهاب‌سنگ‌ها؛ آیا حیات از فضا به زمین آمده است؟

شهاب‌سنگ‌ها بیشتر در کدام مناطق زمین فرود آمده‌اند؟

کشف تازه دانشمندان: عامل ویرانی شهر قوم لوط در ۳۶۰۰ سال پیش انفجار شهاب‌سنگ بوده است