ادامه رکوردشکنی‌ها در بازار ارز ایران؛ رونمایی از یوروی نیم میلیون ریالی

یورو
یورو Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایران با وجود این که بارها اعلام کرده که نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد ولی همچنان در تعقیب آن در حال عرضه محدود دلار از طریق صرافی‌های تحت نظارت خود است.

آگهی

نرخ فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران با ثبت رکوردی بی‌سابقه طی مبادلات روز چهارشنبه به ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان (۴۷۲۰۰۰ ریال) رسید که ۷۹.۴ درصد بالاتر از نرخ آن در آغاز سال جاری خورشیدی بود. 

همزمان با افزایش هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ آزاد هر دلار آمریکا، بانک مرکزی ایران نیز بهای فروش آن را در صرافی‌های تحت نظارت خود به ۴۵ هزار و ۲۷ تومان رساند که هزار و ۶۰۴ تومان بالاتر از نرخ تعیین شده برای روز سه‌شنبه بود. 

بدین ترتیب، بانک مرکزی ایران با وجود این که بارها اعلام کرده که نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد ولی همچنان در تعقیب آن در حال عرضه محدود دلار از طریق صرافی‌های تحت نظارت خود است. 

همزمان با رکوردشکنی دلار آمریکا، بهای فروش هر یورو نیز برای نخستین بار در بازار آزاد تهران از مرز ۵۰ هزار تومان (۵۰۰ هزارریال)  فراتر رفت و به ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید؛ نرخی که نزدیک به هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت پایانی داد و ستدهای روز کاری گذشته بود. 

طی مبادلات روز چهارشنبه بازار آزاد ارز تهران، هر پوند نیز به اوج بی‌سابقه ۵۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و هر لیر ترکیه و افغانی نیز به ترتیب دو هزار و ۵۰۰ و ۵۲۵ تومان فروش رفت. 

با وجود کاهش ۲۰ دلاری قیمت هر اونس طلا (۱۸۳۴ دلار) در جریان خرید و فروش‌های بازار جهانی، افزایش نرخ ارز در بازار ایران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا با جهش ۹۰۰ هزار تومانی به ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار تهران دو میلیون و ۱۶۷ هزار تومان فروخته شود. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

گروهی از فعالان بازار ارز و کارشناسان اقتصادی، افزایش محدودیت‌های اعمال شده از سوی خزانه‌داری ایالات متحده برای انتقال دلار به ایران از مرزهای کشورهای همسایه به ویژه عراق و امارات عربی متحده، بالارفتن رقم کسری بودجه دولت، صعود مستمر حجم نقدینگی و نرخ تورم همزمان با رشد محدود اقتصاد ایران را از عوامل اصلی آغاز دور تازه صعود نرخ ارز در این کشور می‌دانند. در مقابل، مقام‌های دولتی تاکید دارند که نرخ‌های ثبت شده در بازار آزاد، غیرواقعی و تحت تاثیر تلاش‌های «دشمنان جمهوری اسلامی» است؛ نرخی که فاصله آن با قیمت عرضه شده از سوی صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی ایران به کمتر از دو هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ وزیر اقتصاد به چرایی گرانی ارز، پراید و گوشت؛ «برای این سوال آماده نیستم، بعدا بپرسید»

ادامه ثبت قیمت‌های بی‌سابقه ارز؛ نرخ افزایش بهای سکه طلا در۱۴۰۱ به ۱۲۲ درصد رسید

تحولات ایران؛ سردادن شعارهای اعتراضی در تهران و چند شهر دیگر در چهلم دو نفر از معترضان اعدام شده