اوکراین: حملات هوایی روسیه از حریم هوایی ناتو انجام شده است

ساکنان حومه کی‌یف در پشت حلقه پلیس منتظرند تا پس از حمله موشکی روز جمعه دهم فوریه به خانه‌های خود بازگردند.
ساکنان حومه کی‌یف در پشت حلقه پلیس منتظرند تا پس از حمله موشکی روز جمعه دهم فوریه به خانه‌های خود بازگردند. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان موج اول حملات هوایی که حدود ساعت ۴ صبح به وقت محلی آغاز شد، اوکراین توانسته است پنج فروند از هفت پهپاد انتحاری و پنج فروند از شش موشک کالیبر شلیک شده را سرنگون کند.

آگهی

روسیه روز جمعه موج جدیدی از حملات هوایی را علیه زیرساخت‌های انرژی در سراسر اوکراین آغاز کرد و باعث قطع برق و آب در برخی از مناطق شد. این درحالی است که تنها دو هفته تا اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین باقی مانده است و ولودیمیر زلنسکی به تازگی از سفر دو روزه خود از غرب اروپا به کشورش باز‌گشته است.

به محض شروع حملات امروز، آژیرهای حمله هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد و مقامات محلی از غیرنظامیان خواستند که به این هشدارها توجه کرده و حتما به پناهگاه‌ بروند.

حملات جدید علیه چندین شهر در سراسر اوکراین

شهردار موقت شهر زاپوریژیا گفت که در مدت کمتر از یک ساعت، حداقل ۱۷ موشک به جنوب شرقی این شهر اصابت کرد. شبکه انتقال ملی برق اوکراین نیز اعلام کرد که تاسیسات فشار قوی در سراسر این کشور مورد اصابت قرار گرفته و برق قطع شده است.

روسیه ۳۵ موشک اس-۳۰۰ را که پدافند هوایی اوکراین قادر به سرنگونی آن‌ها نیست، به سمت مناطق خارکیف و زاپوریژیا پرتاب کرده است.
مقامات نیروی هوایی اوکراین

مقامات شهری کی‌یف اعلام کردند که با شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت، پدافند هوایی فعال شد. فرماندار منطقه خارکیف نیز از وقوع ۱۰ انفجار خبر داد و گفت برق در برخی مناطق قطع شده است.

به گفته مقامات منطقه‌ای، زیرساخت‌های حیاتی در شهر «خملنیتسکیی» در غرب و منطقه «دنیپرو» در مرکز اوکراین نیز آسیب دیده است.

عبور موشک‌های روسیه از فراز دو کشور اروپایی

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که دو «موشک کالیبر روسی» که از دریای سیاه شلیک شده بودند، پیش از رسیدن به خاک اوکراین، از حریم هوایی مولداوی و کشور عضو ناتو یعنی رومانی عبور کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالیکه مقامات روسیه در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند، مولداوی تایید کرد که حریم هوایی این کشور توسط یک موشک روسی نقض شده است. وزارت دفاع رومانی نیز گفت که نمی‌تواند این گزارش را تایید یا رد کند.

بنابراعلام نیروی هوایی اوکراین، در جریان موج اول حملات هوایی که حدود ساعت ۴ صبح آغاز شد، اوکراین توانسته است پنج فروند از هفت پهپاد پرتاب شده از سواحل شرقی دریای آزوف و پنج فروند از ۶ موشک کالیبر شلیک شده از دریای سیاه را سرنگون کند.

با این حال، نیروی هوایی اوکراین همچنین اعلام کرد روسیه ۳۵ موشک اس-۳۰۰ را که پدافند هوایی اوکراین قادر به سرنگونی آن‌ها نیست، به سمت مناطق خارکیف و زاپوریژیا پرتاب کرده است.

هنوز آماری در خصوص تلفات احتمالی این حملات گزارش نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین چه نکات آموزنده‌ای برای بازیگران مناقشات نظامی در آینده دارد؟

چرا با وجود حمله روسیه به اوکراین بانک‌های اتریشی و ایتالیایی به فعالیت خود در روسیه ادامه می‌دهند؟

سوئیس درخواست اسپانیا برای ارسال تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین را رد کرد