پیدا شدن کپسول رادیواکتیو گمشده در استرالیا؛ تماس با آن چقدر خطرناک بود؟

نیروهای امدادی و آتش‌نشان در حال ردیابی کپسول گم‌شده در جاده عبوری از منطقه اوت‌بک استرالیا به تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳
نیروهای امدادی و آتش‌نشان در حال ردیابی کپسول گم‌شده در جاده عبوری از منطقه اوت‌بک استرالیا به تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منطقۀ جستجو، وسعتی به بزرگی فاصله بین چالوس در شمال تا بندرعباس در جنوب ایران را داشت.

آگهی

مقامات استرالیایی روز چهارشنبه خبر دادند که پس از تقریباً یک هفته جستجو در امتداد یک بزرگراه به طول ۱۴۰۰ کیلومتر در منطقه وسیع بیابانی موسوم به «اوت‌بک» بالاخره موفق شدند کپسول رادیواکتیو گم‌شده را پیدا کنند. 

منطقۀ جستجو، وسعتی به بزرگی فاصله بین چالوس در شمال تا بندرعباس در جنوب ایران را داشت.

در نشست خبری روز چهارشنبه، استفان داوسون وزیر خدمات اضطراری استرالیا گفت که ارتش در حال راستی‌آزمایی این کپسول است و قرار است این کپسول روز پنج‌شنبه به یک مرکز امن در شهر پرث منتقل شود.

آقای داوسون با اشاره به دشواری‌های عملیات جستجو گفت: «وقتی وسعت منطقه مورد جستجو را در نظر بگیریم، در خواهیم یافت که پیدا کردن این شیء چه چالش بزرگی بوده است. گروه‌های جستجوگر به معنای واقعی کلمه، سوزن را در انبار کاه پیدا کردند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این کپسول رادیواکتیو بخشی از یک دستگاه اندازه گیری برای سنجش میزان چگالی سنگ آهن در معدن «گودای-دری» در منطقه دورافتاده کیمبرلی در استرالیا بود. 

قرار بود این کپسول از این معدن سنگ آهن در شمال غرب استرالیا به تاسیساتی در حومه پرث در جنوب غرب این کشور منتقل و به دست پیمانکار سپرده شود.

به مردم گفته شده بود که در صورت مشاهده این کپسول، باید حداقل پنج متر از آن فاصله بگیرند چراکه ممکن است دچار سوختگی ناشی از تشعشع شوند.

برای درک خطرات ناشی از تشعشعات این کپسول همچنین گفته شده بود رانندگانی که احتمالا از کنار این کپسول عبور کرده‌اند مانند این است که «یک اسکن اشعه ایکس» انجام داده‌اند.

این کپسول نقره‌ای کوچک، قطری معادل ۶ میلی‌متر همچنین ۸ میلی‌متر طول دارد و حاوی ماده سزیم-۱۳۷ است. میزان تشعشع این کپسول در یک ساعت معادل ۱۰ برابر میزان تابش یک دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس است.

به گفته مقامات استرالیایی، در جریان عملیات جستجو برای پیدا کردن این کپسول، یکی از خودروهای مجهز به تجهیزات شناسایی مواد رادیواکتیو با سرعتی معادل ۷۰ کیلومتر بر ساعت در این جاده در حال عبور بوده که ناگهان امواج رادیواکتیو را در نزدیکی خود ثبت می‌کند.

در ادامه، تیم جستجو با کمک تجهیزات ردیاب قابل حمل توانستند این کپسول ریز را در حدود فاصله ۲ متری از کنار جاده پیدا کنند.

نام منطقه بیابانی «اوت‌بک» در حقیقت به معنی مکانی است که در بیرون و پشت مناطق‌حاصلخیز و شهری استرالیا قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از مس تا نئودیمیوم؛ نروژ از کشف منابع معدنی «قابل توجه» در بستر دریا خبر داد

تصمیم جنجالی رئیس «کوپ ۲۶» در افتتاح یک معدن زغال سنگ در بریتانیا

کمک مارها به دانشمندان برای اندازه گیری سطح آلودگی‌های رادیواکتیو در فوکوشیما