پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه خوی؛ ادامه وضعیت بحرانی زلزله‌زدگان در سرمای زیر صفر

زلزله در خوی
زلزله در خوی Copyright Isna/Soheil Faraji
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود گذشت سه روز از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس ریشتر در شهر خوی در شمال غرب ایران، گزارش‌ها از وضعیت دشوار زلزله‌زدگان در میان سرما و بارش برف خبر می‌دهد.

آگهی

با وجود گذشت سه روز از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس ریشتر در شهر خوی در شمال غرب ایران، گزارش‌ها همچنان حاکی از وضعیت دشوار زلزله‌زدگان در میان سرما و بارش برف است. 

در حالی که دمای هوا در منطقه تا ۳ درجه زیرصفر رسیده است، بسیاری از مردم این ناحیه هنوز در خیابان‌ها به سر می‌برند و با برافروختن آتش در پی گرم کردن خود هستند. این در شرایطی است که مطابق اعلام هواشناسی تا هفته آینده دما در این ناحیه تا منفی ۷ درجه نیز خواهد رسید.

زلزله‌زدگان از نبود وسائل گرمایشی، کمبود مواد غذایی و عدم وجود چادر و تجهیزات اسکان موقت شکایت دارند. اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن ایران، اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله را وظیفه سازمان هلال احمر خوانده است. این در حالی است که مطابق گزارش خبرگزاری ایسنا، نیروهای بومی هلال‌احمر برای تامین امکانات و چادر برای خودشان نیز به مشکل برخورده‌اند.

پیشتر تصاویری در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد زلزله‌زدگان در اعتراض به نبود اقلام گرمایشی و امدادی تجمع کرده‌اند و ماشین آب‌پاش نیروی انتظامی در حال متفرق کردن آنان است. 

رسانه‌های ایران در این خصوص می‌نویسند که «به دلیل ازدحام جمعیت در انبار در حال شکسته شدن بود و تعدادی نیز با نیروهای هلال احمر درگیر شده بودند که به همین دلیل پلیس برای متفرق کردن این افراد از آبپاش استفاده کرده است.»

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، که با سفر به شهرستان خوی از مناطق زلزله‌زده بازدید کرده است علت به وجود آمدن نارضایتی در میان زلزله‌زدگان را «توزیع نامناسب اقلام مورد نیاز» خواند.

سازمان هلال‌احمر گفته است که تا کنون ۱۴ هزار چادر را میان اهالی توزیع کرده، با این وجود مردم محلی از کمبود چادر ناراضی هستند. همزمان ساکنان می‌گویند نبود برق‌رسانی و کمبود وسائل گرمایشی سبب شده تا با سرما شب را به صبح برسانند.

بنابر گزارش رسانه‌های داخلی ایران، بیش از نیمی از نانوایی‌های شهر در پی وقوع زلزله بسته شده‌اند و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های باقیمانده شکل گرفته است.

مقامات ایرانی گفته‌اند در اثر این زمین‌لرزه دستکم ۳ هزار واحد مسکونی خسارت دیده‌اند. جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، گفت: «با توجه به ارزیابی‌های اولیه صورت‌ گرفته، ۳ هزار و ۵۰ واحد مسکونی در این زلزله بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده‌اند.»

در همین حال پس‌لرزه‌ها در خوی و روستاهای اطراف آن ادامه داشته و بسیاری از شهروندان از بازگشت به خانه‌های خود خودداری کرده‌ و شب‌ها در خودرو یا حیاط خانه‌ها به سر می‌برند.

سهیل فرجی/ ایسنا
زلزله در خویسهیل فرجی/ ایسنا

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشتر در روز گذشته استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود این نهاد آماده کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ایران است.

در جریان وقوع زمین‌لرزه شامگاه شنبه هشت بهمن در شمال غرب ایران دستکم ۳ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از هزار نفر نیز مصدوم شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار کشته‌شدگان زمین لرزه‌های ترکیه و سوریه به بیش از ۳ هزار نفر رسید

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند