بیش از ۱۶۰ نفر بر اثر شدت سرما در افغانستان جان خود را از دست دادند

کودکان افغان در اولین روزهای سرد زمستان در مزار شریف به تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳
کودکان افغان در اولین روزهای سرد زمستان در مزار شریف به تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که بدترین موج سرمای دهه‌های اخیر سراسر افغانستان را در بر گرفته است بسیاری از مردم این کشور در فراهم آوردن حداقل‌های وسایل گرمایشی از جمله سوخت و هیزم ناتوان هستند.

آگهی

مقامات طالبان روز پنجشنبه خبر دادند که بر اثر موج بی‌سابقه سرمای زمستان دست‌کم ۱۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که بدترین موج سرمای دهه‌های اخیر سراسر افغانستان را در بر گرفته است بسیاری از مردم این کشور در فراهم آوردن حداقل‌های وسایل گرمایشی از جمله سوخت و هیزم ناتوان هستند.

شفیع الله رحیمیُ سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی در این خصوص گفت: «۱۶۲ نفر به دلیل برودت هوا از ۱۰ ژانویه تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.» حدود ۸۴ مورد از این مرگ و میرها در هفته گذشته رخ داده است.

این سردترین زمستان افغانستان در پانزده سال اخیر است و برودت هوا در برخی مناطق به ۳۴ درجه زیر صفر کاهش یافته است.

بسیاری از گروه‌های امدادی در هفته‌های اخیر فعالیت‌های خود را تا حدی به حالت تعلیق درآورده‌اند چرا که بنا بر دستور حکومت طالبان زنان حق اشتغال در سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی را ندارند.

به گزارش رویترز اوضاع به حدی برای برخی شهروندان سخت شده‌اند کودکانی که قادر به خرید چوب یا زغال نبودند، در زمینی در غرب کابل در زباله‌ها به دنبال پلاستیک یا هرچیز قابل اشتعال بودند تا از این طریق به خانواده‌هایشان کمک کنند.

AFP
کودکان در کابل در حال سوزاندن زباله‌ها به تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ قبل از آغاز موج سرماAFP

رویترز می‌نویسد: «در همان نزدیکی، یکی از کسبه محل به نام آشورعلی که سی سال سن دارد به همراه همسر و پنج فرزندش در یک زیرزمین سیمانی زندگی می‌کند. او در خصوص شرایط دشواری که به‌سر می‌برند می‌گوید بچه‌ها از شدت سرما از خواب بیدار می‌شوند و شب تا صبح گریه می‌کنند، همگی مریض هستند، تاکنون هیچ کمکی به ما نشده است و اکثر اوقات نان کافی برای خوردن نداریم.»

مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد به رویترز گفت: «زمستان افغانستان... همانطور که همه در افغانستان می‌دانند پیام آور بزرگ عذاب و سختی برای بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان است.» او خاطر نشان کرد که اینکه عده‌ای جان خود را از شدت سرما از دست داده‌اند تنها بخش کوچکی از عواقب آن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نزدیک به ۹۰ نفر در اثر طوفان‌های سهمگین زمستانی در ایالات متحده جان باختند

چندین سازمان غیردولتی فعالیت‌های خود را در بخش بهداشت افغانستان با حضور کارمندان زن از سرگرفتند

«بمب گردباد» در کریسمس آمریکا؛ کارشناسان: ‌سرما در چند دقیقه می‌تواند منجر به یخ‌زدگی پوست شود