عربستان سعودی: به دنبال تولید سوخت هسته‌ای از اورانیوم داخلی هستیم

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی در اجلاس سران دولت جهانی در اکسپوی دوبی
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی در اجلاس سران دولت جهانی در اکسپوی دوبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه اعلام کرد: «عربستان سعودی قصد دارد از معادن اورانیوم خود برای توسعه صنعت انرژی هسته‌ای استفاده کند.»

آگهی

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه اعلام کرد: «عربستان سعودی قصد دارد از معادن اورانیوم خود برای توسعه صنعت انرژی هسته‌ای استفاده کند.»

وزیر انرژی عربستان در یک اجلاس مرتبط با صنعت و معدن در ریاض افزود: «اکتشافات اخیر نشان می‌دهد مجموعه متنوعی از اورانیوم در عربستان که یکی از بزرگترین صادرکننده نفت جهان، است وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پادشاهی سعودی قصد دارد از منابع ملی اورانیوم خود در سرمایه گذاری مشترک با شرکایش مطابق با تعهدات بین المللی و استانداردهای شفافیت استفاده کند، افزود: «این موضوع شامل کل چرخه سوخت هسته‌ای از جمله تولید کیک زرد، اورانیوم با غنای پایین و تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف ملی و البته برای صادرات است.»

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ ساخت یک راکتور تحقیقاتی ۳۰ کیلوواتی را در ریاض آغاز کرده‌ است. هرچند این کشور در این زمینه انرژی‌های هسته ای نوپا است اما قصد دارد فعالیت‌های خود را در این زمینه افزایش دهد تا در نهایت به غنی‌سازی اورانیوم برسد. البته ریاض گفته است که می‌خواهد از انرژی هسته‌ای برای تنوع بخشیدن به انرژی‌های کشور استفاده کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «اگر ایران رقیب او در منطقه‌ این کار را انجام دهد عربستان نیز تسلیحات هسته‌ای تولید خواهد کرد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دو سال پیش از این نیز کشور امارات دو رآکتور اتمی راه‌اندازی کرد. این کشور اعلام کرده است دو رآکتور دیگر را نیز به زودی راه‌اندازی می‌کند. امارات که اولین کشور در جهان عرب و دومین کشور پس از ایرن در خاورمیانه است که نیروگاه‌ انرژی هسته‌ای دارد متعهد شده است که اورانیوم خود را غنی سازی نکند و سوخت مصرف شده را بازفرآوری نکند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام موجودیت «ریاض ایر»؛ عربستان ۷۸ فروند «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» می‌خرد

یک مرد در ارتباط با کشف اورانیوم در فرودگاه هیتروی لندن بازداشت شد

«مذاکرات اسرائیل و عربستان برای عادی‌سازی روابط آغاز شد»