اردوغان محدودیت شرط سنی برای بازنشستگی شهروندان ترکیه را برداشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اقدام که زمینه بازنشستگی فوری بیش از ۲ میلیون شهروند را فراهم می‌کند، کم‌تر از شش ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صورت گرفته است

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۲۹ دسامبر از لغو محدودیت شرط سنی برای احراز بازنشستگی در کشورش خبر داد.

این اقدام که زمینه بازنشستگی فوری بیش از ۲ میلیون شهروند را فراهم می‌کند، کم‌تر از شش ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صورت گرفته است.

خبر اجرایی شدن این دستورالعمل روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری از سوی مسئولان دولت ترکیه منتشر شد.

حزب حاکم «عدالت و توسعه» به ریاست رجب طیب اردوغان هفته گذشته به عنوان بخشی از کارزار در نظر گرفته شده برای بازگرداندن حمایت کاهش یافته از دولت به دلیل تورم، سقوط لیر و پایین آمدن شدید سطح استانداردهای زندگی، پروژه افزایش حداقل دستمزد را نیز در دستور کار قرار داد.

دولت ترکیه در همین راستا شنبه گذشته از رشد سالیانه بیش از هفتاد درصدی حداقل دستمزد از اول ژانویه ۲۰۲۳ خبر داد تا این میزان به ۸ هزار و ۵۰۶ لیر افزایش یابد.

درباره لغو شروط سنی برای بازنشستگی نیز مقررات جدید به نفع افرادی خواهد بود که قبل از سپتامبر ۱۹۹۹میلادی، یعنی زمان انجام اصلاحات در قانون تنظیم شرایط بازنشستگی، شروع به کار کرده و ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه کار در تامین اجتماعی داشته باشند.

بر اساس قوانین پیشین ترکیه، سن بازنشستگی در این کشور قبل از اجرای مقررات جدید برای زنان ۵۸ و برای مردان ۶۰ سال تعیین شده بود.

به گزارش رویترز، هنوز مشخص نیست که اجرای مقررات جدید چقدر هزینه برای دولت ترکیه به همراه خواهد داشت.

به گفته رجب طیب اردوغان، حدود ۲ میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی فوری در این کشور هستند؛ این در حالیست که هم اکنون ۱۳ میلیون و نهصد هزار مستمری بگیر در ترکیه وجود دارد.

طی چند سال گذشته، گروه‌ها و تشکل‌های کارگری همواره به حداقل شرط سنی اعتراض می‌کردند و خواستار آن بودند که کارگران برای بازنشستگی تنها ملزم به تکمیل تعداد روزهای کاری اجباری باشند.

در گزارش رویترز که به این موضوع اختصاص یافته، آمده است که اقدام اردوغان در کاهش سن بازنشستگی می‌تواند پیش از انتخابات حساس ماه ژوئن امتیازهایی برای او به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر رسانه‌های ترکیه به نقل از آقای اردوغان آورده‌اند که این اصلاحات برای ارتقاء سیستم تامین اجتماعی ترکیه به سطحی پایدار، معقول و عادلانه بسیار مهم تشخیص داده شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

رجب طیب اردوغان طی دو دهه قدرت، بر سرکوب مخالفان خود نظارت داشته و در سال‌های اخیر نیز سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارفی را اتخاذ کرده که نتیجه آن کاهش ارزش لیر به یک دهم ارزش آن در برابر دلار در طول ده سال گذشته بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت رقیب اردوغان در دادگاه؛ هزاران نفر در استانبول برای حمایت از شهردارشان تظاهرات کردند

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟