فراگیری بهای بالای ۴۰ هزار تومان در فروش دلار؛ صعود نرخ‌ها در بازار تهران وارد چهارمین ماه متوالی شد

صرافی در تهران
صرافی در تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متوسط ماهانه قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران طی آذر ماه با ثبت رکوردی تاریخی به ۳۷ هزار تومان رسید که در مقایسه با ماه مشابه سه سال پیش ۱۸۷.۸ درصد بالاتر است و به عبارت دیگر نزدیک به ۳ برابر شده است.

آگهی

متوسط ماهانه قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران طی آذر ماه با ثبت رکوردی تاریخی به ۳۷ هزار تومان رسید که در مقایسه با ماه مشابه سه سال پیش ۱۸۷.۸ درصد بالاتر است و به عبارت دیگر نزدیک به ۳ برابر شده است.

نرخ آزاد فروش دلار در بازار تهران پس از ثبت میانگین ماهانه صعودی در سه ماه گذشته، در داد و ستدهای نخستین روز کاری دی ماه نیز بیش از ۴۰۰ تومان افزایش یافت تا فروش دلار با نرخ‌های بالای ۴۰ هزار تومان در بازار آزاد تهران فراگیر شود. 

هر چند طی روزهای اخیر، برخی اخبار غیررسمی از انجام معاملات خُرد با نرخ بالای ۴۰ هزار تومان در بازار آزاد تهران منتشر شده بود ولی طی داد و ستدهای روز پنجشنبه، رسانه‌های معدودی که نرخ حاکم بر این بازار را گزارش می‌کنند، متوسط نرخ فروش دلار در معاملات آخرین روز کاری هفته را ۴۰ هزار و ۵۰ تومان اعلام کردند. 

در همین حال، فعالان بازار ارز تهران از گسترش انجام داد و ستدها بر پایه نرخ توافقی خبر می‌دهند، چنان که نرخ فروش دلار آمریکا به ویژه در معاملات کم حجم و بر پایه اسکناس‌، مدام در محدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان در حال نوسان است. 

همزمان، هر یورو نیز روز پنجشنبه نزدیک به ۵۰۰ تومان گرانتر شد و همچون دلار با ثبت اوج تاریخی تازه به ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ حاکم شدن این نرخ متوسط بر معاملات یورو در شرایطی بود که برخی داد و ستد کنندگان در بازار تهران، مدعی فروش یورو تا نرخ ۴۴ هزار تومان بودند. 

هر لیر ترکیه و هر افغانی نیز در پایان هفته کاری بازار ارز تهران به ترتیب ۲۱۵۰ و ۴۶۰ تومان قیمت خورد؛ در حالی که این دو ارز روز شنبه گذشته ۱۹۰۰ و ۴۵۰ تومان بود.

افزایش نرخ ارز در بازار تهران با وجود کاهش ۹ دلاری بهای جهانی هر اونس طلا (۱۸۰۵ دلار) موجب شد تا هر قطعه تمام سکه طلا موسوم به طرح امامی تا ۱۹ میلیون تومان فروش رود و بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

گروهی از فعالان بازار معتقدند که طی اعتراضات جاری و تاریک‌تر شدن چشم‌انداز احیای برجام، تقاضای خرید ارز افزایش یافته که بیشتر متاثر از تلاش خریداران برای حفظ ارزش سرمایه و پس‌اندازهایشان بوده است. اما کارشناسان معتقدند که صعود نرخ دلار در بازار ایران بیش از همه متاثر از عوامل بنیادینی همچون کسری بودجه فزاینده دولت به دلیل عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در بخش مالیات و فروش نفت و ناتوانی بانک مرکزی ایران در مهار نرخ تورم ۴۰ درصدی و نرخ ۳۵ درصدی رشد نقدینگی است که نهاد ناظر بازار پول ایران را وادار به تن دادن به روند نزولی ارزش پول ملی این کشور کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش ارزش ریال و دینار در تهران و بغداد؛ اقتصاددان عراقی از نقش محدودیت‌های تازه آمریکا خبر داد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟