ناکامی خروس‌ها در دبل قهرمانی؛ فرانسه پس از جام جهانی چگونه تیمی خواهد شد؟

دیدیه دشان مدال نایب قهرمانی در مسابقات جام جهانی قطر را در دست دارد
دیدیه دشان مدال نایب قهرمانی در مسابقات جام جهانی قطر را در دست دارد Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیدیه دشان در پایان مسابقه فینال از پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ادامه همکاری با تیم ملی فرانسه خودداری کرد و گفت: «حتی اگر نتیجه‌ای غیر از این هم رقم می‌خورد در حال حاضر جوابی برای این سوال نداشتم.»

آگهی

تیم ملی فرانسه پس از واگذار کردن نتیجه مسابقه فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل آٰرژانتین باید تا سه ماه دیگر برای حضور در رقابت‌های انتخابی یورو ۲۰۲۴ آماده شود.

این در حالیست که بلافاصله پس از به صدا درآمدن سوت دیدار نهایی در استادیوم لوسیل، گمانه‌زنی‌ها نسبت به آینده دیدیه دشان در تیم ملی فرانسه و احتمال کنار رفتن او از هدایت «آبی‌ها» قوت گرفت.

تکلیف سرمربی آینده نایب قهرمان جدید جهان اما همانطور که دیدیه دشان در مصاحبه پایان بازی به آن اشاره کرد در جلسه ابتدای سال جاری وی با رئیس فدراسیون فرانسه مشخص خواهد شد. آیا چهره خروس‌ها در آینده تغییر خواهد کرد؟

با یا بی دشان؟

سرمربی تیم ملی فرانسه مسابقات مقدماتی جام جهانی را در انتهای قرارداد خود استارت زد و این در حالی بود که نتایج تقریبا ناامید کننده وی با «آبی‌ها» در سال ۲۰۲۱ پس از حذف در مرحله یک هشتم نهایی کامل شد.

شرایط در جام جهانی اما به شکلی دیگر رقم خورد؛ دیدیه دشان با فرستادن فرانسه به جمع چهار تیم مرحله نهایی این مسابقات انتظارات نوئل لو گرائت، رئیس فدراسیون فوتبال کشورش را به خوبی برآورده کرد.

سرمربی و رئیس فدراسیون فرانسه بنا به آنچه اعلام شده به زودی برای ادامه همکاری با یکدیگر ملاقات و گفتگو خواهند کرد.

نوئل لو گرائت یکشنبه شب در گفتگویی با رسانه‌های فرانسه تصریح کرد که پیشنهاد ادامه همکاری را به دشان خواهد داد و امیدوار است که او «بله» را بگوید.

دیدیه دشان ۵۴ ساله که ده سال گذشته از عمر خود را در راس تیم هدایت کننده آبی‌ها سپری کرده به خوبی در این سمت شکوفا شده و نشان داده که علاوه بر دانش فوتبال، از قدرت رهبری فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

او در پایان مسابقه فینال از پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ادامه همکاری با تیم ملی فرانسه خودداری کرد و گفت: «حتی اگر نتیجه‌ای غیر از این هم رقم می‌خورد در حال حاضر جوابی برای این سوال نداشتم.»

AFP
تیم ملی فرانسه در رقابت‌های جام جهانی قطرAFP

آینده مبهم برخی ستاره‌ها

اگر دشان برگردد، آیا مردان مورد اعتماد او ماه مارس آینده در چارچوب رقابت‌های انتخابی یورو مقابل هلند و ایرلند در ترکیب خواهند بود؟

از این میان باید به کاپیتان هوگو لوریس و اولیویه ژیرو، مهاجم پرفروغ تیم ملی فرانسه در جام جهانی قطر اشاره کرد که به ترتیب با ۳۵ و ۳۶ سال به پایان دوران حرفه ای خود نزدیک می شوند.

لوریس که با ۱۴۵ بار پوشیدن پیراهن تیم ملی در میادین رکوردار بازی در تیم ملی فرانسه است می‌گوید به کمی زمان، شاید چند هفته، برای تصمیم‌گیری درست در باره آینده خود با «آبی‌ها» نیاز دارد.

شماره یک و کاپیتان تیم ملی فرانسه برای این انتخاب بر سر یک دوراهی قرار دارد: یا باید با تصمیم شخصی از بازی‌های ملی خداحافظی کند و یا احتمال کنار گذاشته شدن توسط سرمربی با بپذیرد.

آنتوان گریزمان و رافائل واران که هر یک به ترتیب ۳۱ و ۲۹ سال دارند هنوز برای ادامه افتخارآفرینی با «آبی‌ها» اندکی فرصت دارند استیو مانداندا با ۳۷ سال بعید است که چنین فرصتی در اختیار داشته باشد.

سرنوشت بنزما چه خواهد شد؟

اگر پل پوگبا و انگولو کانته همانند دیگر مصدومان تیم ملی فرانسه، پس از بهبودی بخت بالایی برای قرار گرفتن در ترکیب تیم در ماه مارس دارند اما وضعیت کریم بنزما که سه روز قبل از جام جهانی مصدوم شد کمی متفاوت به نظر می‌رسد.

برنده توپ طلای سال ۲۰۲۲ پس از کنار رفتن از ترکیب تیم اشتیاق چندانی برای اظهارنظر در باره هم‌تیم‌های خود و حمایت از آنها در شبکه های اجتماعی از خود نشان نداد.

دیدیه دشان نیز در طول مسابقات نشان داد که هرگاه خبرنگاران از وی در باره ستاره ۳۵ ساله رئال مادرید سوال می‌کنند چندان از این سوال خشنود نمی‌شود.

شرایط کنار رفتن مهاجم شماره ۱۹ «آبی‌ها» پس از مصدومیت از ناحیه ران و ادامه تمرین‌های در طول جام جهانی، در کل کمی سوال‌برانگیز بود.

آگهی
AP Photo
تمرین کریم بنزما با تیم ملی فرانسهAP Photo

بنزما خودش تصمیم به کناره‌گیری گرفت؟

دیدیه دشان در نهایت اعلام کرد که جایگزینی برای او درخواست نخواهد کرد تا دور تازه‌ای از روابط پیچیده‌ میان این دو که پیش‌تر از سال ۲۰۱۵ در پی رسوایی موسوم به «ویدئو سکس» و به جریان افتادن پرونده اخاذی از یکی از همبازیانش آغاز شده بود، وارد مرحله تازه‌ای شود.

با یا بی بنزما؛ چه پا به سن گذاشتگان بروند یا بمانند؛ یک نکته برای همه کارشناسان و فوتبال‌دوستان در فرانسه و احیانا علاقمندان به آبی‌ها در سراسر جهان مشهود است: نسل جوانی که تیم ملی فرانسه در قطر به خدمت گرفت به قدری درخشان ظاهر شدند که هیچ شکی در قدرت گرفتن آنها در آینده وجود ندارد.

واران که حالا تجربیات زیادی را کسب کرده با اشاره به شکست تیم ملی کشورش در فینال یورو ۲۰۱۶ که سکویی برای قهرمانی خروس‌ها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شد، می‌گوید: «این تیم بسیار جوان است. ما موفقیت‌های خود را با شکست‌ها ساختیم، پس این گروه بزرگ نیز موفق خواهد شد.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غول‌کُش‌ها تسلیم شدند؛ فرانسه با عبور از مراکش برای دومین دوره پیاپی فینالیست جام جهانی شد

جام به خانه باز نگشت؛ فرانسه و مراکش با عبور از انگلیس و پرتغال به نیمه نهایی صعود کردند

رکوردشکی‌های تیم ملی فوتبال فرانسه در شب هت‌تریک امباپه؛ خروس‌ها جبل‌الطارق را گلباران کردند