سفیر ایران در افغانستان کمتر از یک ماه پس از سخنان تکذیب شده تغییر می‌کند

سفارت ایران در کابل (عکس از آرشیو)
سفارت ایران در کابل (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود دو هفته پیش سخنانی از بهادر امینیان نقل شد که او در آن نیروهای طالبان را با «لشکر مغول» مقایسه کرده بود. سفارت ایران در کابل روز ۱۲ آذر «اخبار جعلی منتسب به سفیر جمهوری اسلامی ایران» را تکذیب کرده بود.

آگهی

سفارت ایران در افغانستان روز جمعه از پایان ماموریت بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل خبر داد. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که حدود دو هفته پیش سخنانی از بهادر امینیان نقل شد که او در آن نیروهای طالبان را با «لشکر مغول» مقایسه کرده بود. سفارت ایران در کابل روز ۱۲ آذر «اخبار جعلی منتسب به سفیر جمهوری اسلامی ایران» را تکذیب کرده بود. 

سفارت ایران گزارش‌های منتشرشده را «غیرواقعی و مغرضانه» خوانده بود. با این حال به نظر می‌رسد پایان ماموریت بهادر امینیان با سخنانی که از او نقل شده بود بی‌ارتباط نباشد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سفارت ایران در توئیت خود درباره تغییر سفیر در کابل نوشته است: «ماموریت دکتر امینیان، به عنوان سفیر ج.ا. ایران در افغانستان خاتمه یافته و ایشان طبق روال معمول دیپلماتیک، در پایان سه سال خدمت، به جمهوری اسلامی ایران باز می گردند.»

از حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان به عنوان جانشین بهادر امینیان یاد می‌شود. 

ایران مانند دیگر کشورهای جهان با وجود گذشت بیش از یک سال از سقوط کابل به دست طالبان تاکنون دولت «امارت اسلامی افغانستان» را به رسمیت نشناخته است. با این حال علی خامنه‌ای، رهبر ایران چند ماه پس از به خروج نظامیان آمریکا از افغانستان از مقام‌های طالبان به عنوان «مسئولان محترم کنونی افغانستان» یاد کرده بود. 

حسن کاظمی قمی برخلاف اظهارات منتسب به بهادر امینیان پیش از این از طالبان را «نیروهای آزادی‌بخش» خوانده است. حسن کاظمی قمی از اعضای سپاه قدس به فرماندهی اسماعیل قاآنی است که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به این مقام منصوب شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افغانستان ۲۶ تانکر حامل سوخت بی‌کیفیت را به ایران بازگرداند

«مسئله حجاب در ایران و افغانستان»؛ آیا تشابهی بین جنبش زنان دو کشور وجود دارد؟

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد