دانشمندان: سرد شدن بینی می‌تواند زمینه‌ساز عفونت ویروسی شود

فصل سرما (عکس تزئینی است)
فصل سرما (عکس تزئینی است) Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای اولین بار نتیجه یک پژوهش علمی دلیل افزایش موارد عفونت‌های ویروسی در فصل سرما را توضیح داده است.

آگهی

نتیجه یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن انسان در صورت سرد شدن بینی‌ها در برابر عفونت‌های تنفسی و ویروس‌ها آسیب‌پذیر می‌شود.

به گفته دانشمندان سیستم ایمنی بدن هنگامی که بینی‌ گرم است راحت‌تر می‌تواند با نفوذ ویروس به بدن از این راه مقابله کند. نتیجه این تحقیق که در نشریه «آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی» منتشر شده است می‌تواند مقدمه‌ای برای درمان عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی‌ها باشد. 

پژوهشگران در دانشگاه «نورت‌ایسترن» در ایالت ماساچوست آمریکا پیش از این در سال ۲۰۱۸ نشان داده بودند که سلول‌های بینی انسان وزیکول‌های خارج سلولی تولید می‌کنند تا با باکتری‌هایی که بر اثر تنفس وارد بینی شده‌اند مقابله کنند. دانشمندان در این دانشگاه اکنون در پژوهش جدید خود تلاش کرده‌اند به این پرسش پاسخ دهند که آیا سلول‌های بینی در برابر نفوذ ویروس‌ها هم وزیکول‌های خارج سلولی تولید می‌کنند یا خیر.

آنها همچنین تلاش کردند تا دریابند که روند مقابله با ویروس‌ها در بینی به دمای این عضو بدن بستگی دارد یا خیر. نتیجه بررسی این گروه از پژوهشگران نشان می‌دهد که وزیکول‌های خارج سلولی در برابر ویروس‌های حاضر در بینی انسان نیز تولید می‌شوند. آنها برای ارزیابی تاثیر دمای بینی بر میزان کارایی وزیکول‌های خارج سلولی در محیط آزمایشگاه دو آزمایش متفاوت انجام دادند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در یکی از این آزمایش‌ها کشت آزمایشگاهی سلول‌های بینی در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و در آزمایش دیگر در دمای ۳۲ درجه انجام گرفت. دلیل انتخاب دمای ۳۲ درجه این بود که در صورت رسیدن دمای هوای محیط از ۲۳ به چهار درجه سانتیگراد حرارت بینی پنج درجه کاهش می‌یابد.

نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که سلول‌های بینی در دمای ۳۷ درجه قدرت مقابله با ویروس‌ها را دارند اما در دمای ۳۲ درجه وزیکول‌های خارج سلولی کمتری تولید می‌شود و این وزیکول‌های خارج سلولی نیز کارایی لازم را ندارند. 

ویروس‌هایی که این مطالعه بر روی آنها انجام گرفت راینوویروس یا ویروس‌های سرماخوردگی انسانی بودند که در فصل سرما شیوع پیدا می‌کنند. در این آزمایش‌ها ویروس کرونا مورد بررسی قرار نگرفته است.

این برای اولین بار است که نتیجه یک پژوهش علمی دلیل افزایش موارد عفونت‌های ویروسی در فصل سرما را توضیح می‌دهد. این تحقیق همچنین می‌تواند مقدمه‌ای برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی‌ها و عفونت‌های تنفسی از طریق افزایش تولید وزیکول‌های خارج سلولی در بینی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا مردم در فصل زمستان بیشتر سرما می‌خورند؟

آمریکا همزمان در معرض اپیدمی سه‌گانه ویروس‌های تنفسی قرار گرفت

نزدیک به ۹۰ نفر در اثر طوفان‌های سهمگین زمستانی در ایالات متحده جان باختند