آمریکا همزمان در معرض اپیدمی سه‌گانه ویروس‌های تنفسی قرار گرفت

واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ایالات متحده همچنان بیش از ۲۷۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید۱۹ به صورت هفتگی ثبت می‌شود.

آگهی

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر همزمان درگیر شیوع سه بیماری تنفسی ناشی از ابتلا به ویروس‌های آنفولانزا، کووید-۱۹ و ویروس سن‌سیشیال تنفسی است.

فصل شیوع بیماری‌های ویروسی که امسال زودتر از همیشه نیز شروع شده بیمارستان‌های آمریکا را برای پذیرش بیماران در شرایط ویژه قرار داده است.

خوزه رومرو، از مسئولان مرکز ملی ایمن سازی و بیماری‌های تنفسی در ایالات متحده روز جمعه گفت: «گمان می‌بریم که بسیاری از کودکان اکنون برای اولین بار در معرض برخی از ویروس‌های تنفسی قرار دارند، زیرا در طول همه‌گیری کووید به لطف اقدامات پیشگیرانه‌ای چون زدن ماسک و دوری جستن از محیط‌‌های شلوغ از خطر ابتلا به این ویروس‌ها تا حد زیادی جلوگیری شده بود.»

این پدیده در سایر نقاط جهان نیز مشاهده می‌شود؛ از جمله در فرانسه، کشوری که با اپیدمی بزرگ برونشیولیت یا التهاب نایژک مواجه است. شایع ترین علت برونشیولیت، عفونت از طریق ویروس سنسیشیال تنفسی است.

علائم بیماری‌های ناشی از ابتلا به ویروس‌های تنفسی سه گانه آنفولانزا، کرونا و سیسیشیال می تواند از یک بیماری به بیماری دیگر مشابه باشد.

اگرچه اکثر بیماران مبتلا به ویروس‌های تنفسی ظرف یک یا دو هفته بهبود می یابند، جمعیت خاصی مانند کودکان خردسال یا افراد مسن در معرض خطر ابتلا به موارد شدید‌تر هستند.

خوزه رومرو در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود تصریح کرد: «سیستم نظارت بر ویزیت‌های اورژانسی و سرپایی برای افراد دارای علائم سرماخوردگی (مانند تب، گلودرد، و غیره)، فعالیت زیاد در ایالات متحده برای این فصل از سال را ثبت کرده است.»

وی با ابراز تاسف از فوت دو کودک بیمار افزود: «ما شاهد بالاترین میزان بستری شدن‌های مرتبط با بیماری آنفولانزا در بیمارستان‌ها طی یک دهه اخیر هستیم.»

این کارشناس مرکز ملی ایمن سازی و بیماری‌های تنفسی در ایالات متحده تاکید کرد: «اگر کودکی دچار مشکل تنفسی، درد عضلانی یا کم آبی بدن (خشکی لب‌ها...) است، باید او را فورا نزد پزشک برد.»

کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست که آیا سویه ویروس آنفولانزایی که امسال در گردش است باعث موارد شدیدتر بیماری می شود یا خیر؟ اما مسلم این است که فصل شیوع بیماری‌های عفونی و تنفسی ناشی از ابتلا به ویروس خیلی زود شروع شده است.

از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی منتشر شده در ایالات متحده همچنان بیش از ۲۷۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کووید۱۹ به صورت هفتگی در این کشور ثبت می‌شود.

به گفته داون اوکانل، از مسئولان وزارت بهداشت ایالات متحده، در حال حاضر بیمارستان‌های واقع در ایالت‌های شمال شرقی و نیز بیمارستان‌های ایالت واشنگتن (شمال غربی) تحت بیشترین فشار از حیث مراجعه بیماران قرار دارند.

مقامات بهداشتی آمریکا واکسیناسیون را بهترین راه برای بالابردن ایمنی در برابر بیماری‌های آنفولانزا و کووید-۱۹ می‌دانند و توصیه کرده‌اند که از واکسن‌های موجود برای مقابله با بیماری‌های یاد شده استفاده شود.

واکسنی علیه ویروس سنسیشیال تنفسی هنوز برای استفاده شهروندان در دسترس نیست، اما شرکت داروسازی فایزر در آمریکا این هفته از نتایج مثبت یک آزمایش بالینی خبر داده که می‌تواند برای تولید و در دسترس قرار گرفتن چنین واکسنی در سال های آینده امیدبخش باشد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان: سرد شدن بینی می‌تواند زمینه‌ساز عفونت ویروسی شود

مشاهده نخستین مورد از ابتلا به «فلورونا» در اسرائيل؛ از ویروس ترکیبی کرونا و آنفولانزا چه می‌دانیم؟

هکرها راه دسترسی بدون رمز عبور را به حساب‌های جی‌میل کشف کردند