اگر روسیه به اوکراین حمله اتمی کند غرب چه‌کار می‌کند؟

موشک روس
موشک روس Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر ولادیمیر پوتین به اندازه کافی از به سرانجام رساندن جنگ اوکراین ناامید شود و همزمان و به اندازه کافی، توسط راست افراطی روسیه برای استفاده از بمب اتمی مورد حمایت قرار گیرد، امکان دارد به فکر بمباران هسته ای اوکراین بیفتد؟

آگهی

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با افزایش آمار کشته شدگان در میان نظامیان روس و پیشروی نیروهای اوکراینی در شرق این کشور نگاهی به گزینه های به جز جنگ کلاسیک با اوکراین دارد. گزینه ای که کشورهای غربی را به شدت نگران می کند: استفاده از بمب اتمی. 

با مانور نظامی اخیر که رئیس جمهوری روسیه نیز در آن حضور یافت نگرانی از حمله به تاسیسات و نیروگاه های تامین انرژی اوکراین افزایش یافته و از سخنان برخی از فرماندهان ارتش روسیه مشخص است که گزینه حمله اتمی همچنان روی میز قرار دارد. 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چند روز پیش در اظهار نظری غیرمنتظره در گفتگو با چند تن از همتایان آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی خود مدعی شد که «شواهدی در دست دارد که نشان می دهد اوکراینی‌ها به زودی از یک بمب کثیف» استفاده می‌کنند. 

به گفته وزیر دفاع روسیه، این «بمب‌های کثیف» صرفاً مواد منفجره بزرگی هستند که به مواد رادیواکتیو آلوده‌اند. به گفته ناتو و کشورهای عضو این پیمان، ادعاهای وزیر دفاع روسیه تنها «بهانه ای واهی» برای استفاده احتمالی از سلاح هسته ای است.

اما آیا اگر ولادیمیر پوتین به اندازه کافی از به سرانجام رساندن جنگ اوکراین ناامید شود و همزمان و به اندازه کافی، توسط راست افراطی روسیه برای استفاده از بمب اتمی مورد حمایت قرار گیرد، امکان دارد به فکر بمباران هسته ای اوکراین بیفتد؟  رئیس جمهوری روسیه بارها در ماه های اخیر گفته است که از تمام ابزارهای موجود از جمله سلاح‌ های اتمی برای دفاع از خاک روسیه استفاده می کند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده یک ماه پیش،  گفت که «پوتین جهان را بیش از هر زمان دیگری از زمان بحران موشکی کوبا به جنگ آخرالزمانی هسته‌ای نزدیک کرده است»

راه چاره اروپا و ایالات متحده چیست؟

اما در صورتی که روسیه به چنین گزینه ای فکر کند، اروپا و ایالات متحده چه راهی برای مقابله خواهند داشت؟

به گفته تحلیلگران اولین کاری که کشورهای عضو ناتو می توانند انجام دهند فرا رفتن از روندهای بی نتیجه نشست های «شورای امنیت سازمان ملل» و عبور از طرح وتوی احتمالی چین و خود روسیه است.

در همین راستا، باید عضویت روسیه از سازمان ملل سریعتر قطع شود و محدودیت ها تا جایی گسترش پیدا کنند که کشورهایی چون هند، ایران و چین نتوانند به مراودات تجاری و اقتصادی با روسیه ادامه دهند.

از طرف دیگر کشورهای غربی می توانند نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه روسیه در اروپا و ایالات متحده را مسدود کنند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هم می تواند با همکاری اسرائیل، طرح گنبد آهنین را در آسمان اوکراین اجرایی کند تا موشک‌های احتمالی قدرت برخورد به خاک اوکراین را نداشته باشند.

همه این اقدامات باید اکنون به عنوان یک هشدار در مقابل دیدگان پوتین قرار گیرد تا او بهتر درک کند که واکنش به گزینه استفاده از سلاح های رادیواکتیو «سریع و مهیب» خواهد بود. همزمان، تحلیلگران نظامی بر این باورند که اروپا و ایالات متحده باید بتوانند به هر ترتیبی از «مقابله به مثل» در صورت حمله هسته ای روسیه خودداری کند. به گفته آنها، ناتو باید طرحی پیشگیرانه بریزد تا هیچگاه پوتین نتواند به یک حمله هسته ای حتی فکر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطر روز‌افزون جنگ هسته‌ای؛ چه عوامل ذهنی سبب صدور دستور استفاده از سلاح اتمی می‌شود؟

پارلمان اروپا دولت روسیه را حامی و مروج «تروریسم» معرفی کرد

آلمان چگونه غیرمستقیم تسلیحات سنگین به اوکراین می‌رساند؟