مجری «دیدنی‌ها» دیده از جهان فرو بست

جلال مقامی مجری برنامه دیدنی‌ها
جلال مقامی مجری برنامه دیدنی‌ها Copyright  دیده از جهان فرو بست
Copyright  دیده از جهان فرو بست
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسیقی تیتراژ برنامه «دیدنی‌ها» که اکنون برای ببیندگان آن نوستالژیک و خاطره‌انگیز است در اصل «عشق گل‌ها» بود که توسط «ژوئل فاژرمن» آهنگ ساز فرانسوی ساخته شده بود

آگهی

«جلال مقامی» گوینده و صداپیشه‌ای که بسیاری از ایرانی‌ها او را با برنامه تلویزیونی به یادماندنی «دیدنی‌ها» به یاد دارند، در سن ۸۱ سالگی و به دلیل کهولت سن دیده از جهان فرو بست.

وی بازیگری را نیز برای اولین بار در ۲۴ سالگی با فیلم «من مادرم» تجربه کرد اما اجرای برنامه تلویزیونی به یادماندنی «دیدنی‌ها» را  در ۴۲ سالگی آغاز کرد، برنامه‌ای که یکشنبه‌ها تماشاگران بسیاری را به پای تلویزیون‌ها می‌کشاند و به مدت ۱۲ سال پخش شد. این برنامه محبوب با آهنگ تیتراژ مخصوص‌اش و با اجرای و صدای آقای مقامی را خیلی‌ها هنوز هم به خاطر دارند.

موسیقی تیتراژ برنامه «دیدنی‌ها» که اکنون برای ببیندگان آن نوستالژیک و خاطره‌انگیز است در اصل «عشق گل‌ها» بود که توسط «ژوئل فاژرمن» آهنگ ساز فرانسوی ساخته شده و یکی از آهنگ‌های آلبوم «ماجراجویی گیاهان» بود، موسیقی که در سال ۱۹۸۲ برای یک برنامهٔ مستند در فرانسه ساخته شده بود.

آقای مقامی از پیشکسوتان دوبله و گویندگی ایران بود، هنرمندی که در دوم مرداد ۱۳۲۰ در تهران و در خانواده‌ای اصالتاً کاشانی متولد شد. در سال ۱۳۳۷ پا به عرصه دوبله گذاشت و در سال ۱۳۴۵ مدیریت دوبلاژ تلویزیون ملی ایران را بر عهده گرفت. او را می‌توان از نسل هنرمندانی خواند که شاید یکی از بهترین هنر دوبله جهان را در ایران پایه گذاری کردند.    

خبرگزاری ایرنا آثاری که او  سرپرستی گویندگان را بر عهده داشت، اینگونه فهرست کرده است: «لانه‌ی عقاب‌ها» (۱۳۷۸)، «خلبان» (۱۳۷۶)، «مرد نامرئی» (۱۳۷۴)، «سفر بخیر» (۱۳۷۳)، «هبوط» (۱۳۷۲)، «بدوک» (۱۳۷۰)، «آهوی وحشی» (۱۳۶۹)، «باد سرخ» (۱۳۶۷)، «شب حادثه» (۱۳۶۷)، «تشکیلات» (۱۳۶۵)، «گمشده (۱۳۶۴) و «قصه خیابان دراز» (۱۳۵۷)

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

آثار هنرمندان گمنام و سرشناس ایرانی در نمایشگاه «بنیاد فرح پهلوی» در پاریس

اسرائیل اقدامات قانونی را برای بستن شبکه تلویزیونی «الجزیره» در خاک خود آغاز کرد