مردم روسیه با میخائیل گورباچف وداع کردند، اما بدون پوتین

تشییع جنازه میخائیل گورباچف
تشییع جنازه میخائیل گورباچف Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مردم روسیه با میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی وداع کردند. گورباچف سه شنبه ۳۰ اوت در سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت. ولادیمیر پوتین در این مراسم شرکت نکرد.

آگهی

هزاران نفر از مردم روسیه روز شنبه با میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوروی وداع کردند. گورباچف سه شنبه ۳۰ اوت در سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت.

شرکت کنندگان در تالار «ستون‌ها» در ساختمان خانه اتحادیه‌ها در مرکز مسکو به گورباچف ادای احترام کردند. خانه اتحادیه‌ها که در نزدیکی کاخ کرملین قرار دارد، از دوران شوروی مکانی برای برگزاری تشییع جنازه‌های دولتی بوده است.

گورباچف که با اصلاحات اساسی در شوروی باعث پایان دادن به جنگ سرد و تسریع در روند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد، قرار است عصر شنبه طی مراسمی با تشریفات حداقلی در قبرستان نوودویچی مسکو و در کنار همسرش رایسا به خاک سپرده شود. امتناع کرملین از اعلام مراسم دولتی برای تشییع جنازه گورباچف حاکی از عدم همسویی و رضایت از میراث اوست.

اگرچه گورباچف در سراسر جهان به دلیل فروپاشی دیوار آهنین مورد احترام است، اما در داخل روسیه به خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به تبع آن فروپاشی اقتصادی و فقر شدید مردم، مورد انتقاد و نفرت بسیاری قرار دارد.

در مراسم روز شنبه، شرکت کنندگان از کنار تابوت باز گورباچف  گذشتند و با قدیم گل به وی ادای احترام کردند. دختر گورباچف، ایرینا به همراه دو نوه‌اش کنار تابوت نشسته بودند. حضور شرکت کنندگان آن‌قدر زیاد بود که زمان مراسم از یک ساعت به دو ساعت افزایش یافت.

اعلام تشییع جنازه دولتی گورباچف، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را ملزم به حضور در آن و مسکو را ملزم به دعوت از رهبران خارجی می‌کرد، اما پس از تهاجم نظامی به اوکراین و در بحبوحه تنش‌های شدید روسیه با غرب، کرملین تمایلی به انجام آن نداشت. 

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت و رئیس جمهوری پیشین روسیه در مراسم شرکت کرد. او سپس پستی را در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد و در آن آمریکا و متحدانش را به تلاش برای فروپاشی روسیه متهم کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که اغلب از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد می‌کند نیز در این مراسم شرکت کرد. همچنین سفرای آمریکا، انگلیس و آلمان در این مراسم حضور داشتند.

آقای پوتین در این مراسم شرکت نمی‌کند. او روز پنجشنبه با حضور در بیمارستان مسکو، در مراسمی خصوصی با قرار دادن دسته گل بر تابوت گورباچف با وی وداع کرد. کرملین شلوغی برنامه کاری رئیس جمهوری روسیه را علت عدم حضور او در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی می‌داند.

مراسم تشییع جنازه گورباچف نسبت به مراسم تشییع جنازه دولتی مجللی که برای بوریس یلتسین، رئیس جمهوری اسبق روسیه در سال ۲۰۰۷ برگزار شد در متفاوت بود. آقای پوتین در پیام تسلیتی که روز چهارشنبه منتشر شد از ستایش یا انتقاد مستقیم گورباچف پرهیز کرد و او را مردی  که «تاثیری عظیم بر روند تاریخ جهان گذاشت» توضیف کرد.

ویرایشگر ویدئو • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گورباچف؛ ممنوع‌الورود به اوکراین، «مرد صلح» در غرب و «جنایتکار» برای لیتوانی

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درگذشت

ماموریت میخائیل گورباچف در پایان دادن وابستگی روس‌ها به مشروبات الکلی چه بود؟