توافق هسته‌ای ایران؛ تهران: پاسخ آمریکا دریافت شد

پرچم ایران و آمریکا
پرچم ایران و آمریکا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه ایران می‌گوید عصر امروز، چهارشنبه پاسخ آمریکا به پیشنهاد اروپا را از طریق هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای یعنی نماینده اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

آگهی

وزارت امور خارجه ایران عصر روز چهارشنبه اعلام کرد که از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، پاسخ آمریکا به نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در گفتگوها را دریافت کرده است. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام این مطلب اضافه کرد که بررسی نظرات طرف آمریکایی در تهران آغاز شده و پس از تکمیل بررسی‌ها نظرات خود را در این رابطه به اطلاع اروپا خواهد رساند. مقام‌های ایرانی هنوز جزئياتی در خصوص پاسخ آمریکا اعلام نکرده‌اند. 

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد که این کشور پس از بررسی نظرات ایران در خصوص طرح اتحادیه اروپا، پاسخ خود را به اروپا اعلام کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم جزئیاتی در خصوص محتوای این بررسی اعلام نکرده است. 

در حالی‌که هنوز منابع رسمی در رابطه با جزئیات و محتوای پاسخ آمریکا اظهار نظری نکرده‌اند، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل در رشته توییتی نوشته است هرچند برخی از دیپلمات‌های غربی حالا توافق را محتمل می‌دانند اما در مقابل برخی دیگر فکر می‌کنند که هنوز برای اعلام این مطلب زود است. این خبرنگار آمریکایی همچنین اضافه کرده که احتمالا گفتگوهای بیشتری برای بررسی ایده‌های طرفین نیاز باشد تا ایران و آمریکا بتوانند برای نهایی کردن احتمالی توافق با یکدیگر به صورت غیر مستقیم مذاکره کنند. 

همچنین یک سخنگوی اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه تایید کرد که پاسخ آمریکا به ایران دریافت و به تهران منتقل شده است. 

بیش از یک هفته قبل، ایران پس از چند روز بررسی پاسخ خود را به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق نهایی بر سر احیای برجام ارائه داد. هماهنگ کننده مذاکرات هم بلافاصله پاسخ ایران را به آمریکا منتقل کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ‌های ایران را معقول توصیف کرده و تاکید کرده بود که مذاکراتی برای آخر هفته گذشته در وین پیش‌بینی شده بود که به علت عدم پاسخ آمریکا به جواب ایران، این گفتگوها برگزار نشد.

 آقای بورل ابراز امیدواری کرده بود که با دریافت هرچه سریعتر جواب آمریکا، دوره تازه‌ای از مذاکرات در هفته جاری برگزار شود. 

همزمان با تلاش‌ها برای احیای برجام، مخالفان این توافق هم به اقدامات خود برای جلوگیری از نزدیک شدن دیدگاه‌های ایران و آمریکا ادامه می‌دهند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائيل در گفتگو با شبکه سعودی العربیه ضمن انتقاد از دولت آمریکا برای تلاش در خصوص احیای برجام مدعی شد که کاخ سفید با بازگشت به توافق هسته‌ای، مرتکب اشتباهی بزرگ شده و به اعتبار خود لطمه می‌زند. 

آقای نتانیاهو که همچنان رویای بازگشت به قدرت را در سر دارد همچنین افزود که طبق توافق جدید، ایران به تمام خواسته‌های خود می‌رسد و طی یک دهه، ۱ تریلیون دلار پول در دسترس خواهد داشت که به باور نخست وزیر پیشین اسرائيل، آن‌را صرف «پشتیبانی از فعالیت‌های تروریستی» خود خواهد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بورل: پاسخ آمریکا به ایران معقول بود؛ امیدواریم هرچه سریعتر توافق شود

فرجام برجام؛ رویارویی خواهان و بدخواهان توافق با ایران در آمریکا و اسرائيل تکرار می‌شود

مقام آمریکایی: ایران از یکی از خطوط قرمز خود در مذاکرات احیای برجام صرف‌نظر کرده است