آخرین بیتل داعش به حبس ابد محکوم شد

الشافی الشیخ
الشافی الشیخ Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین عضو باند مشهور و مخوف قتل و آدم ربایی داعش به نام بیتل‌ها، توسط دادگاهی در آمریکا روز جمعه به خاطر قتل چهار گروگان آمریکایی به حبس ابد محکوم شد.

آگهی

یکی از اعضای باند مشهور و مخوف قتل و آدم ربایی داعش به نام بیتل‌ها روز جمعه توسط دادگاهی در ایالات متحده به خاطر قتل چهار گروگان آمریکایی به حبس ابد محکوم شد.

حکم ۸ بار حبس ابد الشافی الشیخ ۳۴ ساله پس از آن که در ماه آوریل به اتهام گروگانگیری، توطئه برای قتل شهروندان آمریکایی و حمایت از یک سازمان تروریستی، محکوم شد، صادر گردید.

قاضی دادگاه منطقه ت.س. الیس در حالی که حکم الشیخ را در الکساندریای ویرجینیا صادر می‌کرد گفت: «رفتار الشیخ تنها می‌تواند با عنوان وحشتناک، وحشیانه، بربر، بی رحمانه و البته جنایتکارانه توصیف شود.»

الشیخ، با عینک بزرگ بر چشم، ماسک سیاه بر صورت  و کت و شلوار سبز تیره زندان بر تن، هیچ واکنشی به صدور حکمش نشان نداد.

محاکمه این شهروند سابق بریتانیا که با شهادت‌های احساسی گروگان‌ها و والدین قربانیان سابق همراه بود، مهم‌ترین محاکمه یک شبه نظامی داعش در ایالات متحده محسوب می‌شود.

دایان فولی، مادر جیمز فولی، گروگان کشته شده به دست بیتل‌های داعش، روز جمعه در بیانیه‌ای در دادگاه خطاب به الشیخ گفت: «جنایات لبریز از نفرت شما پیروز نشدند، شما پاسخگو شرارت خود هستید. عشق بسیار قدرتمندتر از نفرت است. من برای تو متاسفم الشیخ، که نفرت را انتخاب کردی.»

اعضای هیئت منصفه کمتر از شش ساعت درباره نقش الشیخ در قتل چهار شهروند آمریکایی بحث کردند و او را در قتل جیمز فولی و استیون سوتلوف، روزنامه‌نگار و پیتر کاسیگ و کایلا مولر، امدادگر مجرم شناختند.

الشیخ و الکساندا آمون کوتی، یکی دیگر از اعضای باند مخوف «بیتل‌های داعش» در ژانویه ۲۰۱۸ توسط شبه نظامیان کرد در سوریه دستگیر و به نیروهای آمریکایی در عراق تحویل داده شدند. آنها در سال ۲۰۲۰ برای محاکمه به ایالات متحده منتقل شدند.

ویدیوهای وحشتناک سر بریدن

الکساندا کوتی ۳۸ ساله، در سپتامبر ۲۰۲۱ به جرم خود اعتراف کرد و در آوریل به حبس ابد محکوم شد. آینه دیویس ۳۸ ساله، دیگر عضو بیتل‌های داعش که از ترکیه اخراج شده، در بریتانیا به اتهام تروریسم در بازداشت قرار گرفته است. چهارمین عضو این گروه جنایتکار محمد اموازی معروف به جلاد داعش، در سال ۲۰۱۵ توسط پهپاد آمریکایی در سوریه کشته شد.

این گروگان گیران که در لندن بزرگ شده و به تفکر رادیکال روی آورده بودند، به دلیل لهجه بریتانیایی متمایزشان توسط اسیرانشان بیتلز لقب گرفتند. آنها که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در سوریه فعال بودند، متهم به ربودن بیش از ۱۲ روزنامه نگار و امدادگر اهل ایالات متحده و سایر کشورها هستند.

ده گروگان سابق اروپایی و سوری در محاکمه الشیخ شهادت دادند و بیتل‌ها را به رفتار وحشیانه از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی و اعدام‌های ساختگی برای مدت‌های طولانی متهم کردند.

سر فولی، سوتلوف و کاسیگ توسط اموازی بریده شد و ویدئوهایی از کشته شدن آنها توسط داعش برای اهداف تبلیغاتی منتشر شد. مولر که ابتدا در دست بیتل‌ها بود، بعداً به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش تحویل داده شد. بنا بر گزارش‌ها، ابوبکر البغدادی بارها به او تجاوز کرده است. داعش مرگ مولر را در فوریه ۲۰۱۵ اعلام کرد و گفت که او در حمله هوایی ارتش اردن به مواضع داعش کشته شده است البته این ادعا توسط مقام‌های آمریکایی بارها مورد مناقشه قرار گرفته است. ابوبکر البغدادی در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکا در سال ۲۰۱۹ کشته شد.

پیش از صدور حکم الشیخ، پلیس بریتانیا روز چهارشنبه جزئیاتی را از تلاش چندین ساله برای شناسایی گروگان‌گیران و تحویل آنها به دست عدالت فاش کرد. ریچارد اسمیت، رئیس واحد مبارزه با تروریسم پلیس لندن، این کار را با «کنار هم قرار دادن قطعات بسیار کوچک یک اره مویی» و دنبال کردن «ردی از خرده نان» مقایسه کرد.

الشیخ روز جمعه از سخنرانی در دادگاه خودداری کرد، اما وکلایش از قصد او برای اعتراض به حکم  به دلیل  در اختیار داشتن وکیل ناکارآمد خبر دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرباز آمریکایی به همکاری با داعش برای حمله به ارتش ایالات متحده اعتراف کرد

بریتانیا با استرداد اعضای گروه تروریستی بیتلز به آمریکا موافقت کرد

ایزدی‌های آمریکا علیه شرکت سیمان «لافارژ» فرانسه به دلیل حمایت مالی از داعش شکایت کردند