پوتین: آماده فروش تسلیحات پیشرفته به متحدان خود در سطح جهان هستیم

ولادیمیر پوتین به همراه وزیر دفاع روسیه
ولادیمیر پوتین به همراه وزیر دفاع روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس کرملین طی سخنانی در مراسم گشایش یک نمایشگاه بین‌المللی نظامی در خارج مسکو تاکید کرد که کشورش آماده فروش تسلیحات مدرن به متحدان است.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه گفت که کشورش آماده فروش تسلیحات مدرن و پیشرفته به متحدان خود در سطح جهان و همکاری با آنها در زمینه توسعه فناوری نظامی است.

رویترز در گزارشی که به این موضوع اختصاص داده ضمن برجسته کردن این بخش از سخنان ولادیمیر پوتین به «عملکرد ضعیف و دور از انتظار» ارتش روسیه در طول شش ماه جنگ علیه اوکراین اشاره کرده است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که آقای پوتین در حالی به توانایی تسلیحاتی کشورش می‌بالد که تلاش دارد بر شکست‌های نظامی در اوکراین سرپوش بگذارد.

مارک ترولیان، گزارشگر رویترز در ادامه همچنین به عقب رانده شدن نیروهای ارتش روسیه از دو شهر بزرگ اوکراین و «پیشروی کند و هزینه‌بر» نظامیان روسیه در جبهه شرق اشاره می‌کند و مدعی می‌شد که این عملکرد نمی‌تواند «ویترین قابل قبول و قانع‌کننده‌ای برای صنعت تسلیحاتی روسیه باشد.»

این در حالیست که رئیس کرملین روز دوشنبه طی سخنانی در مراسم گشایش یک نمایشگاه بین‌المللی نظامی در خارج مسکو با حضور ۱۲۰ کشور جهان ضمن اصرار بر توان تسلیحاتی روسیه تاکید کرد که سلاح‌های روسی سال‌ها جلوتر از بازار رقابتی هستند.

ولادیمیر پوتین ضمن پاسداشت روابط مستحکم روسیه با آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا تاکید کرد که کشورش آماده ارائه انواع مدرن‌ترین تسلیحات - از سلاح‌های کوچک و وسایل نقلیه زرهی و توپخانه گرفته تا هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین - به شرکا و متحدان خود است.

به گفته رئیس جمهوری روسیه نمونه‌هایی از این تسلیحات که ولادیمیر پوتین از آمادگی فروش آنها به متحدان سخن گفته «بیش از یک‌ بار در عملیات رزمی واقعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»

آقای پوتین سپس با یادآوری این نکته که کشورش توانایی فروش تسلیحات با استقاده از الگوها و سیستم‌های تازه را دارد، تصریح کرد: ما در باره سلاح‌های با دقت بالا و استفاده از صنعت روباتیک صحبت می‌کنیم، در باره سیستم‌های رزمی که بر اصول فیزیکی جدید مبتنی هستند.»

وی در همین راستا مدعی شد: «بسیاری از این سلاح‌ها سال‌ها و یا شاید ده‌ها سال از همتایان خارجی خود جلوتر هستند و از نظر خصوصیات تاکتیکی و فنی به طور قابل توجهی نسبت به آنها برتری دارند.»

در گزارش رویترز به نقل از تحلیلگران نظامی آمده است که عملکرد ضعیف نظامیان و تسلیحات روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند خرید تسلیحات از این کشور را برای مشتریان بالقوه‌ای مانند هند از جذابیت و کشش کمتری برخودار سازد.

این در حالیست که روس‌ها به تازگی از تحویل سامانه‌های خریداری شده پدافند موشکی اس-۴۰۰ به هند طبق برنامه‌ زمانی پیش‌بینی شده خبر داده‌اند.

گزارشگر رویترز سپس همزمان به کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین از جمله تحویل سامانه موشکی پیشرفته هیمارس به این کشور اشاره کرده و یادآور می‌شود که یک پایگاه هوایی روسیه در شبه‌جزیره کریمه به تازگی در حمله نظامیان اوکراینی متحمل خسارات فراوانی شده است.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین معتقد است که نظامیان روسیه و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین تمام وظایف خود را به درستی انجام داده‌اند و «قدم به قدم در حال آزاد کردن این سرزمین هستند.»

سخنان روز دوشنبه ولادیمیر پوتین بخشی از اظهارات تکراری رئیس جمهوری روسیه و نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین در بیست و چهارم فوریه است که در آن بر پتانسیل همکاری با متحدانی چون چین،‌ هند، ایران و دیگر کشورها برای ایجاد یک نظم جدید بین‌المللی خارج از سلطه ایالات متحده تاکید شده است.

رئیس جمهوری روسیه در همین راستا تاکید کرد که کشورش طرفدار و حامی توسعه همکاری‌های نظامی و فنی با متحدان است و یادآور شد که این امر برای اعتماد سازی در جهان چند قطبی در حال ظهور بسیار مهم و حیاتی است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت کی‌یف با مسکو برای جلب حمایت کشورهای عرب؛ نماینده اوکراین پس از لاوروف به اتحادیه عرب رفت

جنگ اوکراین؛ کی‌یف ارتش روسیه را به بمباران اطراف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا متهم کرد

پوتین: ایده‌های آمریکایی‌ها برای جنگ همزمان با چین و روسیه کاملا بی‌معنی است