کشف ردپاهای ۱۲ هزارساله متعلق به عصر یخبندان در صحرای یوتای آمریکا

کشف ردپای متعلق به انسان‌های نخستین در آمریکا
کشف ردپای متعلق به انسان‌های نخستین در آمریکا Copyright U.S. Air Force photo by R. Nial Bradshaw
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باستان‌شناسان در آمریکا در بستر خشک یک رودخانه ردپاهایی را کشف کرده‌اند که می‌گویند متعلق به ۱۲ هزار سال پیش در اواخر عصر یخبندان است.

آگهی

باستان‌شناسان در آمریکا در بستر خشک یک رودخانه ردپاهایی را کشف کرده‌اند که می‌گویند متعلق به ۱۲ هزار سال پیش در اواخر عصر یخبندان است.

دارون دوک و توماس اوربان، دو پژوهشگر در حوزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، با خودروی خود در حال عبور از پایگاه نیروی هوایی هیل بودند که به صورت تصادفی وقتی از شیشه به بیرون نگاه می‌کردند متوجه ردپاهای فسیلی شدند.

آقای دوک در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما داشتیم با هم حرف می‌زدیم که این ردپاها چه شکلی خواهند داشت که او (توماس اوربان) گفت مثل همین چیزی که بیرون پنجره است.»

تحقیقات و حفاری‌های بعدی نشان داد آنچه این دو پژوهشگر یافته‌اند ۸۸ ردپای متمایز متعلق به افراد بزرگسال و کودکان بوده است.

دارون دوک، پژوهشگر در موسسه تحقیقات مردم‌شناسی فار وسترن نوادا، اضافه کرد: «ما شواهدی از ردپای بزرگسالان با کودکان حدوداً ۵ تا ۱۲ ساله در محل پیدا کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که این افراد در آب کم عمقی که در زیر آن لایه‌ای از گل وجود داشته راه می‌رفته‌اند و هرگامی که برمی‌داشته‌اند توسط شن‌ها پر می‌شده است (همان‌طور که ممکن است در یک ساحل تجربه کرده باشید). در همین حال زیر شن‌ها لایه‌ای از گل وجود داشته است که تغییر در آن پایدار بوده و باعث می‌شده ردپاها دست نخورده حفظ شوند».

 به گفته محققان این ردپاهای فسیل‌شده مربوط به زمانی است که برودت شدید سیاره زمین رو به افول گذاشته بود و یخ‌ها در حال آب‌شدن بودند.

آقای دوک در منطقه به دنبال شواهدی از آتش‌سوزی‌های ماقبل تاریخ در دوره شوشونی‌ها، یک قبیله سرخپوستی که نوادگانشان هنوز در غرب ایالات متحده زندگی می کنند، بوده است. او به همین منظور توماس اوربان، پژوهشگر در دانشگاه کرنل، را به دلیل تخصصش در کشف شواهدی از انسان‌های باستانی به همراه آورده بود.

این محقق پیشتر شماری از ردپاهای انسانی را در پارک ملی وایت سندز نیومکزیکو کشف کرده بود که تصور می‌شود تا ۲۳ هزار سال قدمت دارند.

باستان‌شناسان پیشتر با بهره‌گیری از تکنیک‌های باستان‌شناسی غیرتهاجمی نظیر مغناطیس‌سنج و رادار نفوذی زمین (GPR)،  در حدود یک کیلومتری همین منطقه شواهدی بسیار دیگری از قبیله شوشونی‌ها نظیر ابزارهای سنگی، شواهدی از استفاده از تنباکو، استخوان‌های پرندگان و بقایای آتش کمپ در ۱۳ هزار سال پیش یافته بودند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

توماس اوربان می‌گوید: «این‌ها ساکنان بومی آمریکای شمالی هستند و اینجا جایی است که آن‌ها زندگی می‌کردند و هنوز هم زندگی می کنند.»

او افزود: «وقتی در حین حفاری متوجه شدم که به رد پای یک انسان رسیدم و انگشتان پا را می‌دیدم، شگفت‌زده شدم چرا که به گونه‌ای بی‌نقص دست‌نخورده باقی مانده بودند.»

این دومین مورد کشف ردپای متعلق به انسان‌های اولیه در ایالات متحده است. پیشتر در پارک ملی وایت سندز در نیومکزیکو ردپاهای دیگری از انسان‌های عصر پلیستوسن شناسایی شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شواهدی از یک عمل جراحی موفقیت آمیز مربوط به ۳۱ هزار سال پیش کشف شد

کشف قدیمی‌ترین ردپای انسان در آمریکا متعلق به ۲۳ هزار سال پیش

کشف ردپای ۵۰ دایناسور در جزیره اسکای اسکاتلند بریتانیا