هشدار دوباره چین: در صورت لزوم تایوان را به زور تصرف می‌کنیم

تمرینات نیروهای نظامی تایوان در واکنش به رزمایش چین
تمرینات نیروهای نظامی تایوان در واکنش به رزمایش چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین روز چهارشنبه ۱۰ اوت هشدار داد که هیچگونه رفتار «جدایی‌طلبانه» تایوان را نمی‌پذیرد و در صورت لزوم این جزیره را با زور تصرف خواهد کرد.

آگهی

چین روز چهارشنبه ۱۰ اوت هشدار داد که هیچگونه رفتار «جدایی‌طلبانه» تایوان را نمی‌پذیرد و در صورت لزوم این جزیره را با زور تصرف خواهد کرد.

پکن این هشدار دوباره را در حالی مطرح کرده است که ارتش چین در روزهای گذشته رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برگزار کرد.

این کشور با «بسیار خطرناک» توصیف کردن سفر خانم پلوسی به تایوان، آن را به شدت محکوم کرد. خانم پلوسی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است.

چین تایوان را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند و از همین رو تلاش می‌کند تا تایپه را در جهان منزوی نگه دارد.

دفتر امور تایوان چین روز چهارشنبه در گزارشی رسمی اعلام کرد که پکن آماده است حداکثر تلاش خود را برای اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز با تایوان انجام دهد اما رفتار «جدایی‌طلبانه» را به هر شکلی نمی‌پذیرد.

دفتر امور تایوان چین در بخش دیگری از این گزارش رسمی اعلام کرد که پکن «تنها» در صورت عبور تایوان از «خطوط قرمز استقلال» و همچنین دخالت قدرت‌های خارجی اقدام خواهد کرد.

روابط پکن و تایپه پس از انتخاب «تسای اینگ ون» به عنوان رئیس جمهور تایوان در سال ۲۰۱۶ به شدت تیره‌ شده است. تسای اینگ ون و حزب «دموکراتیک مترقی» او تایوان را بخشی از قلمرو حاکمیت چین نمی‌دانند.

در هر حال چین وعده داده است که تایوان پس از «اتحاد دوباره» از «رونق اقتصادی» و «امنیت و عزت بیشتر» برخوردار شود، وعده‌ای که در سایه بزرگترین رزمایش چین ارائه شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی از رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که چین با این رزمایش قصد دارد طرح محاصره تایوان را به اجرا بگذارد تا روزی این جزیره را «تصرف» کند.

در ابتدا اعلام شد که این رزمایش چهار روزه خواهد بود و ظهر روز یک‌شنبه ۷ پایان می‌پذیرد اما ارتش چین روز دوشنبه از ادامه رزمایش خود بدون اشاره به زمان پایان آن خبر داد.

تمرینات نظامی ارتش تایوان

تایوان بر این نظر است که چین با تمرینات نظامی در نزدیکی جزیره برای «آماده سازی» خود و حمله به تایوان استفاده می‌کند. از همین رو تایوان در واکنش به رزمایش چین، تمرینات نظامی ارتش خود را آغاز کرد، اقدامی که با هشدار پکن مواجه شد.

بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان، تایوان در صورت رویارویی آشکار با چین حداکثر کاری که می‌تواند انجام دهد این است که سعی کند با کاهش سرعت حمله نظامیان چینی از ورود آن‌ها به خاک جزیره از راه دریا جلوگیری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

چین از ناوهواپیمابر پیشرفته خود رونمایی کرد

شی جین پینگ در آستانه برگزاری انتخابات تایوان: چین حتما یکپارچه خواهد شد