«مارک تفلون» باسابقه‌ترین نخست‌وزیر هلند: هنوز برای حضور در جلسه دولت آب دهانم راه می‌افتد

مارک روته
مارک روته Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«عامل تعیین کننده برای من این است که آیا هنوز ایده‌های تازه و انرژی لازم را دارم یا نه؟ بنابراین تا زمانی که هر صبح جمعه و در آستانه آغاز جلسه دولت برای حل مشکلات مردم و کشور، از شوق حضور در این جلسه آب از لب و لوچه‌ام به راه می‌افتد، دوست دارم همچنان نخست وزیر باشم.»

آگهی

 مارک روته در حالی روز سه‌شنبه رکورددار با سابقه‌ترین نخست وزیر هلند شد که برخی ناظران مسائل سیاسی به او لقب «مارکِ تفلون» را داده‌اند؛ رهبری راستگرا که نه وصله‌ اتهام‌های فساد مالی به او می‌چسبد و نه اعتراض‌های مردمی و روند نزولی محبوبیت حزبش در نظرسنجی‌ها مانع از ادامه کار او می‌شود. 

از زمانی که آقای روته برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۰ به مقام نخست وزیری رسید، چهار هزار و ۳۱۱۱ روز یا نزدیک به ۱۲ سال می‌گذرد. او رکورد پیشین را که با چهار هزار و ۳۱۰ روز متعلق به رود لوبرز بود، شکست. این سیاستمدار دموکرات مسیحی از ۴ نوامبر ۱۹۸۲ تا ۲۲ اوت ۱۹۹۴ هلند را رهبری می‌کرد. آقای روته همچنین پس از ویکتور اوربان مجار، دومین رهبر باسابقه اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

او اخیرا و در آستانه آغاز تعطیلات تابستانی خود در توصیف جایگاهش گفته بود: «این بهترین شغل جهان است و افتخاری بزرگ. باید بگویم که همین حالا مسائل گیج‌کننده زیادی روی میز کار من است اما بالاخره این چیزها پیش می‌آید و غیرعادی هم نیست.»

مهمترین این مسائل تحقق هدف دولت در کاهش آلودگی نیتروژن است که اعتراض‌های خشونت‌بار کشاورزان را برانگیخته است. آنها در هفته‌های اخیر از طریق مسدود کردن جاده‌ها و بزرگراه‌ها با تراکتورهای خود، ریختن زباله از جمله کود و آزبست در جاده‌ها و آتش زدن انواع علوفه از جمله یونجه باعث اختلال در حمل و نقل جاده‌ای در هلند شده‌اند.

مارک روته که ۵۵ سال سن دارد،  رهبر حزب راست میانه «خلق برای آزادی و دموکراسی» (VVD) و رئیس یک ائتلاف حاکم چهار حزبی است. 

برخی تحلیلگران مسایل سیاسی هلند از جمله آندره کروول، استاد علوم سیاسی در دانشگاه وریج هلند، معتقدند که حضور طولانی مدت آقای روته در کسوت نخست وزیری نه به خاطر موفقیت یا کارآمدی دولت او بلکه به دلیل افول طولانی مدت نیروهای سنتی در سیاست هلند همانند دموکرات‌ مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها بوده است. به اعتقاد آنها افتراق گسترده میان احزاب سنتی عامل اصلی پیروزی آقای روته در سال ۲۰۱۰ بوده و پایداری این شکاف عمیق موجب شده تا او اکنون چهارمین دولت ائتلافی خود را رهبری کند. 

این درحالی است که روته در دوران مسئولیتش با بحران‌های زیادی روبرو بوده است: سقوط هواپیمای MH17 خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ بر فراز شرق اوکراین که منجر به کشته شدن ۲۹۸ سرنشین هواپیما شد که بسیاری از آنها اتباع هلندی بودند، تشکیل پرونده فساد در پرداخت کمک هزینه دولت به خانواده‌های نیازمند دارای فرزند و بحران همه‌گیری ویروس کرونا.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

آقای روته که به دلیل حضور در سفری خارجی می‌گوید قصد برگزاری مراسم جشنی به مناسبت رکوردشکنی در عرصه سیاست هلند را ندارد، همچنان خود را مشتاق حضور در سمت نخست وزیری دانسته و گفته است: «عامل تعیین کننده برای من این است که آیا هنوز ایده‌های تازه و انرژی لازم را دارم یا نه؟ بنابراین تا زمانی که هر صبح جمعه و در آستانه آغاز جلسه دولت  برای حل مشکلات مردم و کشور، از شوق حضور در این جلسه آب از لب و لوچه‌ام راه می‌افتد، دوست دارم همچنان نخست وزیر باشم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برخورد کامیون به دورهمی باربیکیو در هلند جان شش نفر را گرفت

واکنش مقامات بلژیک و هلند به اعتراض علیه محدودیت‌های کرونایی؛ روته: خشونت احمق‌ها بود

تهدید نخست وزیر هلند به مرگ؛ مظنون دستگیر شد