«طاعون همجنس‌گرایان»؛ عوارض و انگ‌های طاقت‌فرسای آبله میمون برای دگرباشان

واکسن آبله میمون
واکسن آبله میمون Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که آبله میمون تا کنون به عنوان یک بیماری و عفونت مقاربتی برچسب نخورده و می تواند هر کسی را آلوده کند، مردان دارای رابطه جنسی با افراد هم‌جنس در حال حاضر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آن هستند.

آگهی

جامعه دگرباشان که اغلب مبتلایان به بیماری آبله میمون در آمریکای شمالی را تشکیل می‌دهند علاوه بر عوارض طاقت‌فرسای این بیماری مجبور به تحمل طعنه و انگ‌های ناشی از آن نیز هستند.

ویروس آبله میمون و شیوع آن در بین مردان همجنس‌گرا علاوه بر ترویج نوعی ترس و خشم گسترده و فزاینده، به طرح سوال‌هایی دامن زده که موجبات رنج جامعه‌ای زخم خورده و آسیب دیده از تبعات منفی گسترش بیماری ایدز را فراهم کرده است.

در حالی که هنوز ابهام‌‌های بزرگ و سردرگمی‌های عمومی و فراگیر نسبت به ماهیت دقیق و نحوه گسترش بیماری آبله میمون وجود دارد، این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که اکثریت قریب به اتفاق بیماران آبله میمون در ایالات متحده و نیز اروپا اعضای جامعه دگرباشان جنسی و بویژه مردان هستند.

به اعتقاد برخی تحلیل‌گران این وضعیت شباهت‌های تاریک و نگران‌کننده‌ای با دهه هشتاد میلادی دارد، زمانی که از ویروس اچ‌آی‌وی،‌ عامل بیماری ایدز به عنوان «طاعون همجنس‌گرایان» نام برده می‌شد و این انگ به شکلی عذاب‌آور قرین اعضای جامعه دگرباشان بود.

بیمارستان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تشییع و دفن، بیماران و جنازه‌های قربانیان را قبول نمی‌کردند و مقامات کاخ سفید با ساخت جوک‌ و لطیفه، همجنس‌گرا هراسی می‌کردند یا به سادگی ویروس جدید را نادیده می‌گرفتند.

مت فورد، بازیگر سینمای آمریکا در نشستی که طی این هفته در غرب هالیوود، مرکزی شناخته شده برای جامعه دگرباشان جنسی لس آنجلس برگزار شد هنگام سخن گفتن از عوارض «دردآور» ابتلا به این بیماری مورد تشویق ایستاده حاضران قرار گرفت؛ وی تجربه تلخ خود در این زمینه را در فضای مجازی نیز به اشتراک گذاشت.

وی اما سپس به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش از به اشتراک گذاشتن علنی و آشکار تجربه خود در این خصوص دچار شک و تردید شده بود.

مت فورد افزود: «قبل از توئیت کردن این تجریه نگران بی‌رحمی مردم و انگ‌های اجتماعی بویژه در فضای مجازی بودم اما خوشبختانه واکنش‌هایی که دریافت کردم بیشتر مثبت بود.»

چیزی که فورد را وادار به صحبت کرد، نیاز فوری برای دادن هشدار به دیگران در مورد این بیماری طی روزهای منتهی به جشن‌های بزرگ دگرباشان جنسی در غرب هالیوود بود.

در حالی که آبله میمون تا کنون به عنوان یک بیماری و عفونت مقاربتی برچسب نخورده و می تواند هر کسی را آلوده کند، مردان دارای رابطه جنسی با افراد هم‌جنس در حال حاضر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آن هستند.

این بیماری که تماس پوستی عمده‌ترین راه گسترش آن است اغلب از طریق روابط جنسی منتقل می شود؛ از همین رو سازمان جهانی بهداشت این هفته از مردان همجنس گرا و دوجنس‌گرا خواست تا شریک جنسی خود را محدود کنند.

گرانت روث، عضوی از شبکه‌ای است که اطلاعات مربوط به این بیماری را در نیویورک جمع‌آوری می‌کند، می‌گوید: «در مجموع، این که بگوییم گروه‌های خاصی به طور فزاینده تحت تأثیر شیوع آبله میمون قرار دارند، همجنس‌گرا هراسی نیست.»

در حالی که باور غالب تاثیر پذیری جامعه دگرباشان از بیماری آبله میمون بیم همجنس‌گرا هراسی و انگ‌انگاری را افزایش می‌دهد، سهل‌انگاری دولت ایالات متحده در برخورد جدی با این بیماری نیز موجب برانگیخته شدن خشم و ناراحتی افکار عمومی شده است.

کمبود واکسن برای پاسخگویی به تقاضا و نیازهای موجب خشم عمومی در کشوری شده که در آن حدود ۴ هزار و ۹۰۰ مورد ابتلا به بیماری آبله میمون شناسایی و ثبت شده است.

در همین راستا، سانفرانسیسکو و ایالت نیویورک روز پنجشنبه گذشته به منظور تقویت تلاش‌ها برای کنترل شیوع آبله میمون، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کردند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان عالی آمریکا به برخی مشاغل اجازه داد تا به دگرباشان جنسی خدمات ارائه ندهند

کارزار عربی ضددگرباشان جنسی در شبکه‌های اجتماعی؛ صفحه «فِطرة» هنوز در توییتر فعال است

آبله میمون از چه حیوانی به انسان منتقل می شود؟ علائم و نحوه سرایت این بیماری چیست؟