سازمان مجاهدین، نشست دو روزه خود در آلبانی را به دلیل «تهدید تروریستی» لغو کرد

سازمان مجاهدین خلق
سازمان مجاهدین خلق Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید به توصیه دولت آلبانی مبنی بر وجود تهدید حمله تروریستی به نشست بزرگ این گروه که قرار بود روزهای ۲۳ و ۲۴ ژوییه در این کشور برگزار شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

آگهی

سازمان مجاهدین خلق می‌گوید پس از هشدار مقام‌های محلی در آلبانی در خصوص تهدید احتمالی تروریستی، نشست از پیش برنامه‌ریزی شده خود را لغو می‌کند. 

این سازمان قرار بود  روهای ۲۳ و ۲۴ ژوییه یعنی امروز شنبه و فردا یکشنبه نشستی بزرگ با حضور سران آن و همچنین سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا و دیگر مقام‌های فعلی و پیشین غربی در آلبانی برگزار کند. سازمان مجاهدین خلق می‌گوید هدفش از برگزاری این نشست این بود تا از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بخواهد که سیاستی قاطع علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند. 

با این حال در بیانیه این سازمان آمده است که این نشست به دلایل امنیتی و به دلیل «تهدیدات و توطئه‌های تروریستی» و به توصیه دولت آلبانی، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. 

مقام‌های دولت آلبانی هنوز به صورت رسمی در این خصوص توضیحی ارائه نکرده‌اند. با این حال در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از حملات سایبری گسترده به زیرساخت‌های دولتی آلبانی منتشر شده بود که گفته می‌شود این اقدام‌ها از سوی هکرهایی در داخل ایران صورت گرفته است. این حملات هکری موجب از کار افتادن بخش مهمی از زیرساخت‌های نهادهای دولتی آلبانی و فلج شدن ارائه سرویس به شهروندان این کشور شده است. همچنین این نگرانی وجود دارد که در پی این حملات اطلاعات مربوط به سامانه بیومتریک گذرنامه این کشور نیز به سرقت رفته باشد. 

سفارت ایالات متحده در تیرانا هم به شهروندان خود هشدار داده که از «تهدید بالقوه‌ای که اجلاس جهانی ایران آزاد در آلبانی را مورد هدف قرار می‌دهد، آگاه است.» این سفارتخانه همچنین از آمریکایی‌ها خواسته که از حضور در این اجلاس سازمان مجاهدین خلق در آلبانی خودداری کنند. 

این موضوع در حالی مطرح شده که در روهای اخیر مسئله استرداد اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که به اتهام طراحی یک حمله تروریستی در نشست سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ سال زندان محکوم شده، در تیتر اخبار بوده است. بر اساس تصمیم دولت و پارلمان بلژیک، اسدی می‌تواند طبق قانون تازه تاسیس در این کشور با زندانیان بلژیکی محبوس در زندان‌های ایران مبادله شود. با این حال بر اساس تصمیم دادگاهی در بروکسل اجرای این تصمیم فعلا متوقف شده است. 

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق که در پاریس مستقر است با اشاره به لغو شدن برنامه این سازمان به مسئله اسدالله اسدی اشاره و تاکید کرد جمهوری اسلامی پیشتر هم سوابق گسترده‌ای در تلاش برای حمله به نشست‌های سازمان مجاهدین خلق داشته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان مجاهیدن خلق ایران که جمهوری اسلامی آنها را «منافقین» می‌نامد در سالهای ابتدایی انقلاب ۵۷ با آیت‌الله خمینی به اختلاف خوردند و مجموعه‌ای از ترورها، بمب‌گذاری‌ها و حملات تروریستی را در ایران رقم زدند. این گروه بعدها به عراق گریختند و در طول جنگ هشت ساله عراق و ایران از صدام حسین حمایت کردند. این گروه اگرچه سالهاست که در آلبانی مستقر است اما ادعا می‌کند که شبکه‌ای از مخالفین را در داخل ایران مدیریت می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش‌ها بر سر نشست سازمان مجاهدین؛ بورل: مواضع اسلوونی ربطی به اتحادیه اروپا ندارد

پارلمان آلبانی توافق جنجالی پذیرش پناهجو از ایتالیا را تصویب کرد

وقتی آلبانی مهاجران ورودی ایتالیا را می‌پذیرد؛ ترفندی تبلیغاتی یا راهی برای جبران گذشته تاریخی؟