سکونت نیمی از شهروندان اتحادیه اروپا در ۳ کشور؛ جمعیت ایران معادل چند کشور اروپایی است؟

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از نیمی از افزایش جمعیت جهان در دهه‌های آینده در هشت کشور جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا متمرکز خواهد بود.

آگهی

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) به مناسبت روز جهانی جمعیت (۱۱ ژوئیه) از کاهش جمعیت اتحادیه اروپا در دومین سال متوالی پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا خبرداد. 

بر پایه گزارش یورواستات، مجموع جمعیت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از ۴۴۷ میلیون نفر در ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ به ۴۴۶.۸ میلیون نفر در آغاز سال جاری میلادی کاهش یافته که ناشی از پیشی گرفتن قابل توجه شمار مرگ و میر از زاد و ولد با وجود نرخ مثبت مهاجرت به اتحادیه اروپا در دومین سال متوالی بوده است.

جمعیت اتحادیه اروپا طی ۶۲ سال گذشته از ۳۵۴.۵ میلیون نفر در سال ۱۹۶۰ به ۴۴۶.۸ میلیون در ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ رسیده که نشان دهنده افزایش ۹۲.۳ میلیون نفری است. 

البته نرخ رشد جمعیت اتحادیه اروپا در دهه‌های اخیر به تدریج کاهش یافته است؛ به طوری که از ۳ میلیون نفر در هر سال طی دهه ۱۹۶۰ به  ۰.۷ میلیون نفر در سال طی دوره ۲۰۲۲-۲۰۰۵ افت کرده است.

در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، آلمان با جمعیت ۸۳.۲ میلیون نفری در صدر قرار دارد و مالت با نیم میلیون نفر کم جمعیت‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپاست. آلمان، فرانسه و ایتالیا در مجموع تقریبا نیمی (۴۷ درصد) کل جمعیت اتحادیه اروپا را در خود جای داده‌اند و به عبارت دیگر تقریبا از هر دو نفر شهروند اتحادیه اروپا یک نفر شهروند آلمان، فرانسه یا ایتالیا است.

همچنین مجموع جمعیت ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا (بلژیک، پرتغال، مجارستان، اتریش، بلغارستان، دانمارک، فنلاند، اسلواکی، ایرلند، کرواسی، لیتوانی، اسلوونی، لتونی، استونی، قبرس، لوکزامبورگ و مالت) نزدیک به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه و به مناسبت روز جهانی جمعیت با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد که هند در سال ۲۰۲۳ از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور روی زمین پیشی خواهد گرفت و انتظار می‌رود جمعیت جهان در ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی به هشت میلیارد نفر برسد.

سازمان ملل در این گزارش خاطر نشان کرد که جمعیت جهان با کندترین سرعت خود از سال ۱۹۵۰ تا کنون در حال رشد است و پس از آن که در دهه ۲۰۸۰ به حدود ۱۰.۴ میلیارد نفر می‌رسد تا سال ۲۱۰۰ در همین سطح باقی خواهد ماند. 

مطابق نتایج پیش‌بینی درج شده در این گزارش، بیش از نیمی از افزایش جمعیت جهان در دهه‌های آینده در هشت کشور جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و تانزانیا متمرکز خواهند بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمعیت جهان از مرز ۸ میلیارد نفر گذشت

کاهش نرخ رشد جمعیت چین به پایین‌ترین میزان در ۴۰ سال گذشته

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد