جو بایدن از نخستین عکس تمام‌رنگی تلسکوپ جیمز وب رونمایی می‌کند

تصویری از کیهان که هفته گذشته ناسا به عنوان یک پیش‌آگهی برای عکس اصلی جیمز وب منتشر کرد
تصویری از کیهان که هفته گذشته ناسا به عنوان یک پیش‌آگهی برای عکس اصلی جیمز وب منتشر کرد Copyright NASA
Copyright NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دن کو، از ستاره‌شناس این پروژه می‌گوید که «جیمز وب از همین حالا در نخستین تصاویر خود، مرزهای علم را درهم شکسته است».

آگهی

مقامات آژانس فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کردند جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) در مراسمی ویژه در کاخ سفید از اولین عکس تمام‌رنگی تلکسوپ فضایی جیمز وب رونمایی خواهد کرد.

این تصویر عمیق‌ترین و با کیفیت‌ترین تصویر از کیهان است که تاکنون ثبت شده و تعداد کهکشان‌های بی‌شماری را نشان خواهد داد که از ۱۳ میلیارد سال پیش به‌این سو در هستی ظاهر شده‌اند.

این عکس قرار است روز سه‌شنبه در مجموعه‌ای از تصاویر تمام‌رنگی توسط ناسا به انتشار عمومی برسد، با این حال جو بایدن رئیس‌جمهور و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، یک روز زودتر در مراسمی در کاخ سفید می‌‌توانند نگاهی گذرا به آن داشته باشند.

روز سه‌شنبه حدود ساعت ۱۹ به وقت تهران در مراسمی که به طور زنده از حساب‌های مختلف ناسا در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد، از این عکس به صورت عمومی رونمایی خواهد شد. این سازمان از هم‌اکنون در صفحه‌ای در سایت خود شمارش معکوسی ویژه انتشار عمومی نخستین عکس تدارک دیده است.

بنابر اعلام مقامات مسئول سازمان فضایی آمریکا، نخستین تصاویر کیهانی از تلسکوپ فضایی جیمز وب شامل نماهای دور از خوشه‌های کهکشانی، دو سحابی درخشان و یک سیاره گازی غول‌پیکر خواهد بود.

پیش‌تر یک کمیته بین‌المللی تصمیم گرفته بود که تصاویر علمی تمام رنگی، به سحابی کارینا یا «شاه‌تخته» که ابر عظیمی از غبار و گاز در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری زمین است همچنین سحابی ان‌جی‌سی ۳۱۳۲ یا «حلقه جنوبی» که ستاره در حال مرگی را در فاصله ۲ هزار سال نوری از ما احاطه کرده، اختصاص داشته باشد.

سحابی «شاه‌تخته» به دلیل ستون‌های سر به فلک کشیده‌اش، که شامل «کوه اسرارآمیز» می‌شود، یک قله کیهانی به طول سه سال نوری است که قبل از این در تصویری نمادین توسط تلسکوپ هابل شکار شده بود.

ناسا
کوه اسرارآمیز در سحابی شاه‌تخته یکی از مشهورترین عکس‌های تلسکوپ هابل به شمار می‌رودناسا

سیاره گازی غول‌پیکر WASP-96 b نیز که یکی دیگر از اهداف جیمز وب تعریف شده است در فاصله هزار و ۱۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن تقریبا نصف سیاره مشتری در منظومه شمسی است. یک خوشه کهکشانی شامل پنج کهکشان به نام «پنج‌قلوی استفان» در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین نیز یکی دیگر از اهداف جیمز وب برای نخستین تصویربرداری از عمق کیهان بوده است.

کلاوس پونتوپیدان، ستاره‌شناس در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی (STSI) که بر عملیات تصویربرداری تلسکوپ جیمز وب نظارت دارد، در این باره گفت: «من خیلی مشتاق هستم که دیگر مجبور نباشم اسرار [این عکس‌ها] را حفظ کنم.»

دن کو، یک ستاره‌شناس دیگر در این مرکز، روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که جیمز وب همین حالا در نخستین تصاویر خود، مرزهای علمی را درهم شکسته است. وی اضافه کرد: «وقتی برای اولین بار به تصاویر میدان عدسی خوشه کهکشانی نگاه کردم ناگهان سه چیز را در مورد جهان که قبلاً نمی‌دانستم فهمیدم. این ذهن من را کاملا به مرحله انفجار رساند.»

پیش‌تر توماس زوربوشن، مدیر تیم علمی ناسا گفته بود عظمت تصاویر اولیه گرفته شده توسط جیمز وب به حدی بوده است که باعث شده «اشک در چشمانش حلقه زند».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جیمز وب بزرگترین و قدرتمندترین رصدخانه نجومی است که تا کنون سیاره زمین را ترک کرده است. این تلسکوپ که از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها بهره می‌برد با بودجه ۱۰ میلیارد دلاری خود گران‌ترین دستگاهی است که تاکنون در این زمینه طراحی و ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب هفت تن وزن دارد و به افتخار جیمز ادوین وب، مدیر برنامه‌های دهه شصت ناسا نامگذاری شده است. این دستگاه صد برابر از تلسکوپ هابل قویتر است، گرچه دانشمندان با توجه به تفاوت‌ها در کارکرد این دو دستگاه از مقایسه این دو خودداری می‌کنند. 

قابلیت‌های مادون قرمز وب به آن اجازه می‌دهد تا بهتر از هر تلسکوپ دیگری به سمت زمان آغاز جهان یا بیگ بنگ که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش اتفاق افتاد نگاه کند.

این تلسکوپ در تاریخ ۲۵ دسامبر سال گذشته به فضا پرتاب شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلکسوپ جیمز وب آینه دوم خود را گشود

کاخ سفید از ناسا خواست برای کره ماه استانداردهای زمانی تعیین کند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟