بلگورود؛ مخوف‌ترین و همه‌کاره‌ترین زیردریایی روسیه

تصویری از زیردریایی ارتش روسیه
تصویری از زیردریایی ارتش روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه از زیردریایی جدید خود رونمایی کرده که درازترین زیردریایی جهان محسوب می‌شود و توانایی‌های شگفت‌انگیز و متفاوتی دارد.

آگهی

 درازترین زیردریایی جهان با قابلیت حمل اژدرهای دوربرد و غول‌پیکرِ مجهز به هوش مصنوعی و کلاهک‌ و موتور هسته‌ای، اکنون در خدمت نیروی دریای روسیه است. 

این زیر دریایی ۱۸۴ متری با ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن وزن «بلگورود کی۳۲۹» نام دارد و روز جمعه در مراسمی در کارخانه کشتی‌سازی «سِومَش» در شهر سورودوینسک رونمایی شد.

رونمایی از این کشتی پس از تهدید مسکو که گفت اگر کشتی‌های جنگی بریتانیایی در آبهای شبه جزیره کریمه اوکراین پرسه بزنند آنها را هدف خواهد گرفت، صورت می‌گیرد.

خود روس‌ها می‌گویند بلگورود شناوری «تحقیقاتی» است که قادر به انجام ماموریت‌های علمی متنوع و عملیات‌‌های گوناگون نجات در دورافتاده‌ترین مناطق و اعماق آب‌های اقیانوس‌هاست. اما بلگورود در واقع شهری کوچک و شناور در اعماق دریاها و مجهز به مجموعه‌ای از سلاح‌های عظیم ویرانگر است.  

بلگورود دو نیروگاه هسته‌ای ۶۵۰ ولتی دارد و هر نیروگاه می‌تواند ۱۹۰ مگاوات انرژی تولید کند و ظاهراً اولین شناوری خواهد بود که به اژدرهای هسته‌ای بین قاره‌ای به نام 2M39 Status-6 یا همان «پوسیدون» مجهز می‌شود، اژدرهایی دوربرد با هوش مصنوهی و مجهز به کلاهک‌ و موتور هسته‌ای که غول‌پیکرِند و شش فروند از این سلاح ویرانگر در درون این زیردریایی جای می‌گیرد.

اژدر «پوسیدون» یکی از شش سلاح موسوم به ابر سلاح ولادیمیر پوتین که با سخنرانی سال ۲۰۱۹ وی مورد توجه قرار گرفت می‌تواند تاسیسات ساحلی دشمن را نابود کند، اژدری که کلاهک هسته‌ای ویژه آن حاوی مواد منفجره متعارف نیز است. این ویژگی کلاهک، یعنی داشتن مواد منفجره متعارف و اتمی، نه تنها باعث آسیب فوری به اهداف می‌شود بلکه می‌تواند با ایجاد سونامی رادیواکتیوتیه‌ای، منطقه فرضی را با تشعشعات آلوده کند و ابتکار عمل عملیاتی و بازیابی را از دشمن بستاند.

اژدر یا سلاح «پوسیدون» پایداری بسیار بالایی دارد. برخوداری از این پایداری کم‌نظیر، کنترل طولانی آن از هزاران کیلومتر دورتر و بعد از شلیک و قبل از اصابت به هدف را ممکن می‌سازد. پوسیدون در واقع سامانه‌ای اتمی است که برای درهم شکستن قابلیت‌های دفاع موشکی آمریکا و ناتو طراحی شده است. 

بلگورود همچنین قادر به حمل پهپادهای دریایی است، پهپادها یا در واقع مینی-زیردریایی‌های هسته‌ای که می‌توانند از شکم زیردریایی مادر، بلگورود،ِ خارج شوند و برای انجام ماموریت‌های مختلف تا عمق زیاد دریاها و اقیانوس‌ها سرک بکشند. 

زیردریایی بلگورود همچنین قادر است اشیای نسبتا کوچک را از اعماق دریاها بردارد. از این دست قابلیت این زیردریایی بزرگ می‌توان به قطع یا استراق سمع از کابل‌های ارتباطی در کف دریاها و اقیانوس‌ها اشاره کرد. انجام چنین کاری مستلزم حرکات، مانور ظریف و شناوری نسبتاً پایدار در زیر آب است، قابلیتی که ظاهرا بلگورود از آن برخوردار است و می‌تواند بر کف دریاها بنشیند. 

این زیردریایی همچنین ابزار دیگری در دست روسیه برای تسلط به قطب شمال است، جایی که اگر یخ‌های آن آب شوند، مسیرهای دریایی بین قاره‌ای جدید و کوتاه‌تر از مسیر کانال سوئز ایجاد و به منطقه مهمی برای رقابت قدرت‌های جهانی تبدیل خواهد شد.  

روسیه حالا پس از چندین دهه کار و تلاش روی این زیردریایی توانسته به یکی از همه‌کاره‌ترین و مخوف‌ترین سلاح‌های خود دست یابد و در نتیجه با بلگورود به شکل قابل توجهی به قدرت اطلاعاتی و عملیاتی نیروی دریایی خود در انجام حملات از زیردریاها و نابودی شهرها از راه دور بیافزاید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی در یک زیردریایی روسیه ۱۴ کشته بر جای گذاشت

حمله موشکی زیردریایی روسیه به مواضع داعش در دیرالزور

شلیک چهار موشک از ناو و زیردریایی روسیه به مواضع داعش