زلزله افغانستان؛ آمریکا و طالبان بر سر آزادسازی منابع مالی مسدود شده گفت‌وگو کردند

زلزله ۵.۹ ریشتری در شرق افغانستان بر اهمیت تزریق بودجه بیشتر به این کشور افزوده است
زلزله ۵.۹ ریشتری در شرق افغانستان بر اهمیت تزریق بودجه بیشتر به این کشور افزوده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر در مورد آزادسازی برخی از منابع مالی مسدود شده افغانستان پس از زلزله ویرانگر در این کشور گفت‌وگو کردند.

آگهی

آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر در مورد آزادسازی برخی از منابع مالی مسدود شده افغانستان پس از زلزله ویرانگر در این کشور گفت‌وگو کردند.

طالبان در پی وقوع زلزله ویرانگر در افغانستان به دنبال راهی برای آزادسازی ذخایر مسدود شده این کشور است و آمریکا نیز خواهان اطمینان از صرف این منابع به‌منظور کمک به افغان‌ها است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن در مذاکرات روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با طالبان بر وعده پیشین خود مبنی بر پرداخت ۵۵ میلیون دلار برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در افغانستان تأکید کرده است.

بنا به گزارش‌ها، زلزله ۵.۹ ریشتری هفته گذشته در شرق افغانستان که منجر به کشته شدن بیش از هزار نفر و بی‌خانمانی ده‌ها هزار نفر شد، بر اهمیت تزریق بودجه بیشتر به این کشور افزوده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، دو طرف درباره ۳.۵ میلیارد دلار بانک مرکزی افغانستان که در آمریکا مسدود شده است، گفتگو کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود از «افزایش مداخلات طالبان در ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان» و «فقدان شفافیت» در این مسیر ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، نمایندگان این کشور در مذاکره با طالبان، بر طیفی از موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر و حقوق زنان و دختران را مطرح کرده‌اند. واشنگتن در پی ممانعت طالبان از ورود دختران به دبیرستان، مذاکره با این گروه را از ماه مارس متوقف کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که واشنگتن از خواسته‌های شهروندان افغانستان مبنی بر «گشایش مدارس دخترانه» و همچنین «دادن اجازه کار به زنان» حمایت می‌کند.

دولت‌های غربی پس از تسلط طالبان بر افغانستان و تشکیل دولت موقت در این کشور، کمک‌های مستقیم‌شان را به افغانستان متوقف کردند. در پی این اقدامات، ارزش واحد پول افغانستان سقوط کرد و این کشور دچار یک بحران اقتصادی جدی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار زخمی‌های زمین‌ لرزۀ خوی به ۳۱۱ نفر افزایش یافت

زمین لرزه در افغانستان دست‌کم ۸ کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد