تلاش‌ها برای احیای برجام؛ رضایت ایران و ناامیدی اروپا و آمریکا از مذاکرات دوحه

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که مقام‌های آمریکایی و اروپایی از نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات دوحه خبر می‌دهند، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید گفتگوها در پایتخت قطر مثبت بوده است.

آگهی

گفتگوهای دو روزه در دوحه در حالی به پایان رسید که طرف اروپایی می‌گوید مذاکرات به نتایج مد نظر دست نیافته، اما وزیر امور خارجه ایران مسیر طی شده در پایتخت قطر را مثبت می‌داند. 

پس از دو روز مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا که با واسطه نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد، همچنان سایه سنگین تردید بر سر احیای احتمالی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ سنگینی می‌کند. انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این نشست رو در روی علی باقری کنی نشسته بود، پس از پایان مذاکرات در توییتی نسبت به نتیجه‌بخش نبودن گفتگوها ابراز تاسف کرد. 

آقای مورا در این توییت خود نوشت: «متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده این مذاکرات نسبت به آن امیدوار بود، به دست نیامد. ما با فوریت بیشتر به کار برای احیای یک توافق کلیدی که برای عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای ضروری است، ادامه خواهیم داد.» 

پایگاه خبری اکسیوس هم که معمولا گزارش‌هایی معتبر و به نقل از منابع آگاه در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران منتشر می‌کند در مطلبی به نقل یک منبع آمریکایی نوشت: «ایرانی‌ها هیچ احساس اضطراری را از خود نشان نداده‌اند. آنها مسائلی قدیمی را که ماه‌هاست حل و فصل شده، دوباره مطرح کردند و حتی موضوعات جدیدی را روی میز آوردند که با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ارتباطی ندارد.» 

این رویه تا اندازه‌ای ناظران مذاکرات هسته‌ای ایران را به یاد نخستین دور گفتگوهای هسته‌ای در دولت ابراهیم رئيسی انداخت. جایی که علی باقری کنی با طرح مسائل جدید، خواستار گفتگوی دوباره بر سر مسائلی شده بود که پیشتر بر سر آنها بین ایران و قدرت‌های جهانی توافق به دست آمده بود.

با این حال نگاه طرف ایرانی ظاهرا به گفتگوهای دوحه متفاوت بوده است. ناصر کنعانی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران پس از پایان مذاکرات تاکید کرد که «طبق روال، مرحله بعدی گفتگوهای احیای برجام، در تماس میان باقری و مورا پی گرفته خواهد شد.» 

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم در گفتگوی تلفنی با همتای قطری خود، گفتگوهای دوحه را «مثبت» ارزیابی کرد. 

این در حالیست که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده تهران، آمادگی لازم را برای تصمیم‌گیری نهایی درباره احیای برجام یا شکست مذاکرات، ندارد. این مقام آمریکایی همچنین با تشکر از تلاش‌های بروکسل تاکید کرده که واشنگتن از نتیجه‌بخش نبودن ابتکارات اتحادیه اروپا در مذاکرات ناامید شده است. 

مذاکرات احیای برجام پس از ۳ ماه و نیم تعلیق، از روز سه‌شنبه در دوحه، پایتخت قطر پی گرفته شد و مذاکره کننده ارشد ایرانی با انریکه مورا بر سر مسائل باقی‌مانده پیش‌روی احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گفتگو کردند. این مذاکرات که در واقع گفتگوهای غیر مستقیم ایران و آمریکا محسوب می‌شد، بدون حضور اعضای ۵+۱ و با هدف رفع اختلافات باقیمانده میان تهران و واشنگتن برنامه‌ریزی شده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این دور از گفتگوها در حالی پس از دو روز به پایان رسید که هیچ برنامه‌ریزی برای برگزاری دور بعدی صورت نگرفته و مشخص نیست اساسا مذاکرات در ساختار جدید و در دوحه پی گرفته خواهد شد یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را در فردو افزایش داده است

ایران: در دوحه زیاده‌خواهی نکردیم آمریکا باید تضمین موثر اقتصادی بدهد

روایت‌های مختلف از مذاکرات هسته‌ای در دوحه؛ وزیر خارجه قطر در تهران با مقامات ایران دیدار می‌کند