کشف کتیبه باستانی ۱۴۰۰ ساله متعلق به عصر خلافت عثمان در عربستان

کشف کتیبه قدیمی متعلق به عصر خلیفه عثمان
کشف کتیبه قدیمی متعلق به عصر خلیفه عثمان Copyright SPA
Copyright SPA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان میراث فرهنگی عربستان سعودی اعلام کرده است که یک کتیبه قدیمی متعلق به سال ۲۴ هجری و همزمان با دوره خلافت عثمان بن عفان در این کشور پیدا شده است.

آگهی

سازمان میراث فرهنگی عربستان سعودی اعلام کرده است که یک کتیبه قدیمی متعلق به سال ۲۴ هجری و همزمان با دوره خلافت عثمان بن عفان در این کشور پیدا شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، بر روی این تکه سنگ نوشته شده است: «من، زهیر، به خدا ایمان آوردم. ثبت شد در زمان خلافت بن‌‌ عفان در سال ۲۴».

عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمانان بود که از سال‌های ۲۳ تا ۳۵ هجری حکومت می‌کرد. بنابه گفته مقامات عربستانی این کتیبه در محوطه باستانی «قصر علیا» یا «قصر عزور» در نزدیکی مکه واقع در شمال غربی این شهر پیدا شده است.

این کتیبه به لحاظ ارزش تاریخی، سومین کتیبه قدیمی مربوط به دوران اسلامی است که در عربستان سعودی کشف می‌شود. پیشتر کتیبه «سلامه» در منطقه ساحلی ینبع‌‌النخل متعلق به سال ۲۳هجری و کتیبه «زهیر» در استان «العلا» مربوط به سال ۲۴ هجری واقع در استان مدینه عربستان کشف شده بود.

کارشناسان می‌گویند متن کتیبه جدید شبیه به مضمون کتیبه زهیر است که نویسنده در آن زمان درگذشتن عمر بن خطاب، خلیفه دوم مسلمین، را مستند کرده است.

اداره میراث فرهنگی عربستان سعودی در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای مشغول حفاری و کاوش محوطه‌های باستانی بوده است. پیشتر این اداره اعلام کرده بود مجموعه‌ای از آثار باستانی متعلق به دوران تمدن لحیان در قرن دوم بیش از میلاد در حفاری‌های منطقه العلا به دست آمده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این منطقه باستانی دو هزارساله در استان مدینه قرار دارد به دلیل مقبره‌های باشکوه مدائن صالح که محل حکومت پادشاهی نبطیان بود شهرت دارد.

حفاری‌های جدید در عربستان با کمک باستان‌شناسانی از فرانسه در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ در استان‌های جده و الکامل شروع شد که در آن‌ مکان‌ها اشیاء و سنگ‌نوشته‌هایی متعلق به دوران نوسنگی یافت شد. کاوش‌های باستان‌شناسی در سال جاری میلادی عمدتا بر منطقه شمال مکه متمرکز شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: کتیبه‌ای که نام «داریوش کبیر» روی آن حک شده قلابی است

باستان‌شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین سرپرتابه‌های یافت‌شده در قاره آمریکا شدند

نتایج تحقیق تازه: خشکسالی زمینه ظهور و گسترش اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش را ایجاد کرده است