سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری عربستان برای مقابله با پیری؛ شرکت بن‌سلمان داروی عمر طولانی را می‌یابد؟

پیری
پیری Copyright Pixabay/Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خاندان سلطنتی عربستان سعودی با تاسیس یک سازمان غیرانتفاعی قصد دارد سالانه ۱ میلیارد دلار از ثروت نفتی خود را برای حمایت از تحقیقات پایه‌ای در مورد پیری و یافتن راه‌هایی برای افزایش عمر شهروندانش هزینه کند.

آگهی

خاندان سلطنتی عربستان سعودی با تاسیس یک سازمان غیرانتفاعی قصد دارد سالانه ۱ میلیارد دلار از ثروت نفتی خود را برای حمایت از تحقیقات پایه‌ای در مورد پیری و یافتن راه‌هایی برای افزایش عمر شهروندانش هزینه کند.

این مبلغ سرمایه‌گذاری، عربستان سعودی را به بزرگترین حامی مالی محققانی تبدیل می‌کند که تلاش دارند دلیل اصلی پیری را در فیزیولوژی انسان کشف کنند و با دارو راهی برای کم کردن سرعت آن بیابند.

مقدمات قانونی تاسیس بنیاد «هوولوشن» (Hevolution) در پی یک فرمان سلطنتی در سال ۲۰۱۸ تهیه شد و ریاست آن را محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی بر عهده دارد. شماری از میلیاردرهای آمریکایی، تاجران روسی و ثروتمندان بریتانیایی در هیئت مدیره این عضو هستند. این بنیاد هنوز به صورت رسمی آغاز به کار نکرده است، با این حال جلسات علمی آن در حال برگزاری است.

این نهاد در کادر علمی خود متخصصانی بین‌المللی را جذب کرده و برای مثال فیلیپه سیرا رئیس سابق بخش زیست‌شناسی سالمندی در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، به عنوان مدیر ارشد علمی هوولووشن منصوب شده است.

مدیریت داخلی این بنیاد به دست محمود خان، متخصص سابق غدد در کلینیک مایو، انجام می‌شود. وی در مصاحبه‌ای درباره قصد این نهاد گفت: «هدف اولیه ما افزایش طول عمر سالم است. در واقع مشکل پزشکی بزرگتر از این روی کره زمین وجود ندارد.»

محمود خان می‌گوید که این صندوق برای تحقیقات علمی به آزمایشگاه‌‌ها و موسسات مربوطه کمک‌های مالی خواهد کرد. به گفته وی صندوق مجاز است تا ۱ میلیارد دلار در سال به طور نامحدود هزینه کند و در این چارچوب می‌تواند سهام مالی در شرکت‌های بیوتکنولوژی را نیز خریداری کند.

در مقام مقایسه، موسسه ملی سلامت ایالات متحده سالانه حدود ۳۲۵ میلیون‌ دلار در حوزه زیست‌شناسی پیری هزینه می‌کند. وی می‌گوید: «ما باید زیست‌شناسی را برای پیشرفت به سمت تحقیقات بالینی انسانی ببریم. تا زمانی که در نهایت چیزی در بازار ظاهر شود که واقعاً به نفع افراد باشد».

این سازمان جدید هنوز اعلام نکرده است که از چه پروژه‌هایی حمایت می‌کند، اما افراد نزدیک به گفته‌اند که مسئولان آن به دنبال تخصیص بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری برای شرکت «ایکس پرایز» (X Prize) هستند و به توافق اولیه برای تأمین هزینه آزمایش داروی دیابت «متفورمین» در چندین هزار سالمند رسیده‌اند.

استفاده از داروی قدیمی متفورمین در چارچوب یک طرح آزمایشی بالینی به نام «تیم» ( TAME) پیشتر به عنوان نخستین روش موثر برای به تعویق انداختن پیری در انسان‌ها تبلیغ شده است. با این حال مطالعات تکمیلی سال‌ها بدون اینکه کسی حاضر به پرداخت هزینه برای آن باشد رها شده بود.

قبل از این یک مطالعه گسترده روی سوابق بیمارستانی افراد در بریتانیا نشان داده بود بیماران دیابتی که این دارو را مصرف می‌کنند، بیشتر از حد انتظار و حتی بیشتر از افراد سالم عمر می‌کنند. 

نیر بارزیلای، پژوهشگر در دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین نیویورک و طراح این آزمایش بالینی، در آوریل امسال در لندن گفت که «هوولوشن» موافقت کرده است یک‌سوم هزینه آن را تامین کند. این مطالعه در صورت انجام، این فرضیه را به بوته آزمایش خواهد گذاشت که آیا مصرف داروی متفورمین می‌تواند با تغییر فرآیندهای اساسی پیری در داخل سلول‌‌ها شروع طیفی از بیماری‌ها را به تاخیر بیندازد یا نه.

محققان می گویند که امیدوارند ۳۵۰۰ نفر بالای ۶۵ سال را در ۱۶ مرکز در ایالات متحده ثبت‌نام کنند و پس از پنج یا شش سال نظارت مداوم مشخص کنند آیا آن‌ها نسبت به افرادی که این دارو را مصرف نکرده‌اند کمتر به بیماری‌های قلبی، زوال عقل و سرطان مبتلا شده‌اند یا نه.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Doctor4U / Flickr
متفورمین یکی از داروهای بالقوه برای آزمایشات یافتن داروی ضد پیری به شمار می‌رودDoctor4U / Flickr

ایده‌ای که در میان برخی از دانشمندان حوزه افزایش طول عمر بسیار رایج است، این است که اگر بتوانید روند پیری بدن را کند کنید می‌توانید شروع بیماری‌های مرتبط با کهنسالی را به تعویق بیندازید و سال‌های سالم عمر خود را تمدید کنید. با این حال تاکنون تاثیر هیچ دارویی برای به تاخیر انداختن پیری در انسان ثابت نشده است و برخی از آزمایشات درمورد شماری از داروها در فازهای اولیه شکست خورده‌اند. برای مثال در سال ۲۰۱۹ آزمایش‌های بالینی برای مشاهده تاثیر داروی راپامایسین در افزایش مقاومت افراد مسن در برابر عفونت‌های تنفسی بدون نتیجه رها شد.

کارشناسان می‌گویند دولت عربستان سعودی تا حدی به این مسئله باور دارد که بیماری‌های ناشی از افزایش سن، یک تهدید خاص برای آینده این کشور به شمار می‌رود. این در شرایطی است که این کشور حاشیه خلیج فارس در جمعیت خود گرفتار به اصطلاح «بیماری‌های ثروتمندی» است؛ بیماری‌هایی که ناشی از رژیم‌های غذایی غنی و ورزش بسیار کم بروز می‌کنند.

اگرچه عربستان سعودی با میانگین سنی حدود ۳۱ سال جمعیت نسبتاً جوانی دارد، با این وجود نرخ چاقی و دیابت در این کشور رو به افزایش بوده است.

پیشنیه تلاش‌ها برای شکست دادن پیری در میان ثروتمندان به خاندان پادشاهی عربستان سعودی محدود نمی‌شود.

 لری پیج بنیانگذار گوگل،، جف بزوس مالک آمازون و میلیاردرهای حوزه فناوری نظیر لری الیسون و پیتر تیل نیز در این زمینه دست به سرمایه‌گذاری زده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فکر می‌کنیم که می‌دانیم؛ بحران میانسالی چیست؟

چگونه با پرداخت دو میلیون دلار در سال دوباره ۱۸ ساله شویم؟

تولید مجدد داروی «معجزه‌آسا» در فرانسه جان ۲۷ بیمار را نجات داد