بازگشت نماد چوب رختی به تظاهرات زنان آمریکا؛ چرا لغو حق سقط جنین زمینه‌ساز تبعیض است؟

تظاهرات در دفاع از حق سقط جنین در آمریکا
تظاهرات در دفاع از حق سقط جنین در آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدافعان حقوق زنان به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر آمادگی قضات محافظه‌کار دیوان عالی برای تجدیدنظر در حکم قانونی بودن سقط جنین در سراسر آمریکا از احتمال اتخاذ چنین تصمیمی ابراز نگرانی می‌کنند.

آگهی

یکی از نمادهای جنبش زنان آمریکا برای حق سقط جنین در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ چوب رختی به عنوان یکی از اشیایی بود که زنان در اوج درماندگی در دوران ممنوعیت سقط جنین از آن استفاده می‌کردند. 

این شیء در عمل یادآور روش‌های خطرناکی بود که زنان از آن برای سقط جنین استفاده می‌کردند. استفاده از این شیوه‌ها گاه به قیمت جان این زنان تمام می‌شد. این روزها نماد چوب رختی بار دیگر در آستانه تصمیم احتمالی دیوان عالی آمریکا از سوی مدافعان حق سقط جنین مورد استفاده می‌گیرد. 

احتمال داده می‌شود که دیوان عالی ایالات متحده طی هفته‌های آینده حکم خود درباره سقط جنین را صادر کند. مدافعان حقوق زنان به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر آمادگی قضات محافظه‌کار دیوان عالی برای تجدیدنظر در حکم قانونی بودن سقط جنین در سراسر آمریکا از احتمال اتخاذ چنین تصمیمی ابراز نگرانی می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محافظه‌کاران اکنون پس از معرفی سه قاضی همسو با دیدگاه‌هایشان از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اکثریت را در عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور در اختیار دارند. از ۹ قاضی دیوان عالی که به صورت مادام العمر فعالیت می‌کنند شش نفر از محافظه‌کاران هستند. 

تجدیدنظر دیوان عالی آمریکا در این موضوع به این معنا خواهد بود که سقط جنین دیگر حقی تضمین شده براساس قانون اساسی ایالات متحده به شمار نخواهد آمد. به این ترتیب اختیار تصمیم‌گیری درباره حق سقط جنین به مقامات ایالت‌ها واگذار خواهد شد. 

چرا تجدیدنظر در حق سقط جنین می‌تواند زمینه تبعیض بیشتر بین زنان سیاهپوست و سفیدپوست را فراهم کند؟

AP Photo
تظاهرات زنان آمریکایی در دفاع از حق سقط جنینAP Photo

بسیاری از ایالت‌های جنوبی و محافظه‌کار از هم‌اکنون قوانینی تصویب کرده‌اند که در صورت تجدیدنظر دیوان عالی آمریکا در تصمیم قبلی خود بلافاصله سقط جنین را غیرقانونی یا محدود خواهد کرد. به این ترتیب زنان در این ایالت‌ها دیگر به کلینیک‌های سقط جنین در محل زندگی خود دسترسی نخواهند داشت و مجبور خواهند شد برای سقط جنین به ایالت‌هایی سفر کنند که سقط جنین در آنها جنبه قانونی دارد. 

این در حالی است که به گفته مدافعان حقوق زنان قربانی اصلی چنین وضعیتی آن دسته از زنانی خواهند بود که توانایی مالی سفر به ایالت‌هایی را که اجازه حق سقط جنین می‌دهند ندارند. 

یکی از جنبه‌هایی که هنگام بحث بر سر حق سقط جنین در آمریکا کمتر مورد توجه می‌گیرد شمار زیاد زنان سیاهپوست در میان اقشار کم‌درآمد جامعه است. 

شمار زیادی از سیاهپوستان در ایالت‌های جنوب آمریکا زندگی می‌کنند و ممنوعیت حق سقط جنین در این ایالت‌ها می‌تواند به نوعی تبعیض پنهان از نظر دسترسی به حق سقط جنین بین سفیدپوستان و سیاهپوستان منجر شود. 

زنان سفیدپوست ساکن ایالت‌های جنوبی اغلب توانایی مالی بیشتری دارند و در نتیجه راحت‌تر خواهند توانست به کلینیک‌های دیگر ایالت‌ها مراجعه کنند. در مقابل زنان سیاهپوست که اغلب توانایی مالی کمتری دارند با دشواری بیشتری برای تامین هزینه سفر به دیگر ایالت‌ها روبرو خواهند بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقامات اوهایو از ارائه خدمات سقط جنین به دختربچه ده ساله قربانی تجاوز جلوگیری کردند

دیوان عالی ایالات متحده حق سقط جنین را از شمول حقوق اساسی خارج کرد

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند