درگذشت آهنگساز «ارابه‌های آتش» و «فتح بهشت»؛ دنیای موسیقی ونجلیس را از دست داد

ونجلیس
ونجلیس Copyright Aris Messinis/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موسیقی متن ساخته او برای فیلم «ارابه‌های آتش» در سال ۱۹۸۲ در رقابتی تنگاتنگ با اثر موسیقایی جان ویلیامز برای فیلم ایندیانا جونز برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد.

آگهی

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو، آهنگساز برجسته و شهیر یونانی که در میان علاقمندان موسیقی با نام هنری «ونجلیس» شناخته می‌شد در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان پنج‌شنبه شب درگذشت این موسیقیدان و آهنگساز نابغه یونانی را در پیامی به هموطنانش و همه علاقمندان به موسیقی در جهان تسلیت گفت.

در پیام توییتری نخست‌وزیر یونان به مناسبت درگذشت این هنرمند برجسته که برای ساختن موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» جایزه اسکار دریافت کرده بود، آمده است: «دنیای موسیقی ونجلیس، هنرمندی بین‌المللی را از دست داده است.»

اقای میتسوتاکیس در این پیام ضمن اشاره به یکی از چهره‌های اساطیر یونانی و یادآوری این نکته که نام کوچک دیگر ونجلیس «اولیس» بوده است، افزود: «برای ما یونانی‌ها، این بدان معناست که او سفر بزرگی را سوار بر ارابه‌های آتش آغاز کرده است؛ او از آنجایی که هست همواره نت‌های تازه خود را برایمان می‌فرستد.»

ونجلیس که یک خودساخته در زمینه موسیقی بود، از کاوش در موضوعات مربوط به فضا، طبیعت، معماری، مذهب و پیگیری رویدادهای جنبش دانشجویی ماه مه ۱۹۶۸ برای الهام گرفتن و ایده‌پردازی پیش از ساخت قطعات منحصر به فرد موسیقی‌ بهره می‌برد.

موسیقی متن ساخته او برای فیلم «ارابه‌های آتش» در سال ۱۹۸۲ در رقابتی تنگاتنگ با اثر موسیقایی جان ویلیامز برای فیلم ایندیانا جونز برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد.

وزیر فرهنگ یونان نیز در پیامی یاد هنرمندی را که به گفته او افتخاری برای کشورش بود گرامی داشت و از وی به عنوان «الگویی برای نسل‌های جدید» نام برد.

در میان ده‌ها موسیقی متنی که او ساخته، می‌توان به موسیقی فیلم‌های «گمشده» ساخته کوستا گاوراس، «ماه تلخ» اثر رومن پولانسکی، «اسکندر» به کارگردانی الیور استون و دو فیلم «بلید رانر» و «۱۴۹۲: فتح بهشت» اثر ریدلی اسکات اشاره کرد.

ونجلیس هرگز هنر موسیقی را به صورت آکادمیک دنبال نکرد و تنها از نبوغ ذاتی خود برای ساخت قطعات جادویی موسیقی استفاده می‌کرد.

او در سال ۱۹۸۸ در مصاحبه‌ای با یک مجله یونانی گفته بود که هرگز در زمینه موسیقی مطالعه و تحصیل نکرده است.

این آهنگساز محبوب یونانی دیدگاه منحصر به فردی در باره موفقیت در زمینه کاری خود داشت؛ به نحوی که معتقد بود: «شما می‌توانید یک میلیون آلبوم بفروشید اما احساس کنید یک فرد شکست خورده‌اید. در مقابل می‌توانید اصلاً چیزی نفروشید و احساس رضایت کنید.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

ونجلیس پس از تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای آتن، در دهه ۱۹۶۰ به گروه راک یونانی «فورمینکس» پیوست. این گروه قبل از انحلال در سال ۱۹۷۲میلادی، میلیون‌ها آلبوم از قطعات و آهنگ‌های موفقی مانند «باران و اشک» را به فروش رساند.

وی در سال‌های اخیر، بیشتر بین پاریس، لندن و آتن در تردد بود و به گزارش رسانه‌های یونانی بر اثر تبعات ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در فرانسه درگذشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اکبر گلپایگانی خواننده صاحب سبک ایرانی درگذشت

از محدودیت سقط جنین در آمریکا تا توالت‌های خشک؛ بازگشت سیاسی-اکولوژیک فستیوال گلاستونبری

اینکلاسیکا ۲۰۲۲؛ پایان کار جشنواره موسیقی دبی با ادای احترام به الکسی شور