مدرسهٔ بسکتبال فورمیگاس در آنگولا؛ ساختن آینده‌سازان به یاری ورزش

مدرسهٔ بسکتبال فورمیگاس در آنگولا؛ ساختن آینده‌سازان به یاری ورزش
Copyright euronews
نگارش از Chris BurnsDinamene Cruz
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«اسم باشگاه را به این خاطر فورمیگاس یا مورچگان گذاشته‌‌ایم که مورچه‌ها موجوداتی فروتن و بااراده‌اند و هرگز از کارکردن دست نمی‌کشند، آنها از کوچک و بزرگ همیشه مشغول کارند.»

آگهی

فورمیگاس دو کازنگا نام یک آکادمی و باشگاه بسکتبال آنگولایی است که طی دو ده دههٔ گذشته رؤیای تازه‌ای برای جوانان آنگولایی ساخته است.

این باشگاه که به همت یک ستارهٔ پیشین ان‌.بی.‌ای (لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا) پا گرفته، برپایه عزم استوار و تلاش سخت گروهی بنا شده و برای همین بازیکنانش را «فورمیگاس کازنگا» یعنی مورچگان کازنگا (محله‌ای در پایتخت آنگولا) می‌نامند.

ادواردو فونسکا که ۲۰ سال پیش این باشگاه را راه‌اندازی کرده خود دربارهٔ نامش می‌گوید: «اسم باشگاه را به این خاطر مورچگان گذاشته‌‌ایم که مورچه‌ها موجوداتی فروتن و بااراده‌اند و هرگز از کارکردن دست نمی‌کشند، آنها از کوچک و بزرگ همیشه مشغول کارند.»

این باشگاه در محله پرجمعیت کازنگا در لواندا پایخت آنگولا جای گرفته است و بنیان‌گذارش که اساس کار خود را تربیت نسل آینده می‌داند. او می‌گوید: «اولین دغدغه ما آموزش است، یعنی ایجاد و پرورش ارزشهای اخلاقی و فرهنگی، برای آن‌که جوانان آموزش ببینند و افرادی منضبط و باپشتکار باشند و خودشان دیگران را آموزش بدهند.»

سارا کائتانو که یکی از ستارگان اخیر این باشگاه است دربارهٔ مربیانش می‌گوید: «آنها برای من مثل پدرومادر بوده‌اند و بچه‌های دیگر اینجا هم مثل خواهرانم شده‌اند.»

سارا اخیرا راهی فرانسه شده تا آموزش حرفه‌ای‌تری در باشگاه تونی پارکر آموزش ببیند. تونی، پارکر ستارهٔ بسکتبال فرانسوی-آمریکایی که با تیم سن‌آنتونیو اسپرز قهرمان لیگ بستکبال آمریکا شده هم با این باشگاه همکاری می‌کند.

پارکر امیدوار است که بازیکنان بیشتری از آنگولا و دیگرکشورها به آکادمی او بیایند. او خود می‌گوید: «همکاری با آنگولا را با آموزش سارا شروع کردیم و او امروز می‌تواند هم‌تیمی‌هایش را در کشور خودش آموزش بدهد. من می‌خواهم حتما به آنگولا سری بزنم و بچه‌های دیگری را که مثل سارا هستند پیدا کنم.»

سارا معتقد است از وقتی به آکادمی تونی پارکر آمده بازی‌‌اش، هم از نظر تکنیکی‌ و هم از نظر تیمی‌متحول شده است. او می‌گوید: «رؤیای من آن است که مربی بشوم، برای همین هم در این آکادمی تمرین می‌کنم و درس می‌خوانم، جای بی‌نظیری است و کارکنانش عالی‌اند. کمک زیادی کرده‌اند که به آرزویم برسم.»

سارا الهامبخش هم‌تیمی‌های خود بوده و موفقیتش سبب شده که آنها هم رؤیای‌شان را حفظ کنند. او درپایان به نوجوانان توصیه می‌کند: « کارتان را ادامه بدهید و رؤیایتان را باور کنید، و بدانید که همه‌چیز شدنی است.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سایووو؛ دوندهٔ نابینایی که قهرمان پارالمپیک و نماد احیای آنگولا شد

بونگا؛ دونده و خوانندهٔ آنگولایی که نماد آزادی‌خواهی آفریقا شد