سرمایه‌گذاری ۱۱.۶ میلیارد دلاری فایزر در حوزه داروهای ضد میگرن

مقر شرکت فایزر عکس آرشیوی
مقر شرکت فایزر عکس آرشیوی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  AFP and AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت نیویورکی فایزر که به‌واسطه موفقیت در تولید واکسن کووید ۱۹، نقدینگی چشمگیری بدست آورده حالا درصدد خرید شرکت دارویی بایوهیون است که در زمینه تولید داروهای ضدمیگرن شهرت دارد.

آگهی

شرکت داروسازی فایزر روز سه‌شنبه دهم می (۲۰ اردیبهشت) با اعلام خبر خرید شرکت داروسازی بایوهیون (Biohaven) گام مهمی در گسترش خود برداشت. فایزر برای این شرکت داروسازی که در زمینه تولید داروهای مهار میگرن فعالیت می‌کند حدود ۱۱.۶ میلیارد دلار از محل نقدینگی خود هزینه می‌کند. شرکت نیویورکی فایزر که در زمینه تولید واکسن کووید ۱۹ تاکنون سود سرشاری کسب و شهرت خود را جهانی کرده است قصد دارد تمام سهام بایوهیون را به رقم هر سهم ۱۴۸.۵ دلار بخرد تا تصمیم گیر انحصاری آن باشد. اعلام این تصمیم باعث افزایش ۳۳ درصدی ارزش سهام بایوهیون نسبت به میانگین ۳ ماهه اخیر شد.

بایوهیون در تولید داروی مهار و پیش‌گیری از میگرن و سردردهای مزمن شهرت دارد؛ دارویی که مجوز عالی‌ترین نهاد دارویی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را نیز دارد. این شرکت دارویی همچنین در پی کسب مجوز برای یک اسپری بینی ضد میگرن است و همزمان بر روی ۵ محصول دارویی دیگر که در تولید آن‌ها از فن آوری مشابه استفاده شده از جمله توسعه شکلی از ژل پیش‌گیری کننده از میگرن موسوم به (zavegepant) کار می‌کند.

نیک لاگونوویچ، مسول دارویی فایزر که به‌واسطه تولید واکسن کووید ۱۹ از نقدینگی چشمگیری برخوردار شده است می‌گوید این اقدام به بایوهیون کمک می‌کند تا با افزایش ظرفیت خود به اهداف خود در تولید دارو و جایگاهش در نظام بهداشت و درمان دست یابد.

فایزر که در زمینه تولید داروهای ضدسرطانی هم شناخته شده است پیش‌تر و در ماه نوامبر گذشته هم یک قرارداد مشارکت با بایوهیون در زمینه تجاری کردن قرص‌های ریمژپانت (rimegepant) ضد میگرن در خارج از خاک ایالات متحده به توافق رسیده بود و مالکیت بیش از ۲.۵ درصد سهام شرکت به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار را بدست آورده بود.

قرار است فاز نهایی توافق دو شرکت اوایل سال ۲۰۲۳ اجرایی شود. این در حالیست که تنها به‌واسطه اعلام این خبر ارزش سهام بایوهیون در بازار بورس نیویورک یک رشد ۷۰ درصدی  را تجربه کرد میزانی که در مورد شرکت فایزر نزدیک ۱ درصد بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

منابع بیشتر • AP

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمبود دارو در اروپا در بحبوحه شیوع عفونت‌های باکتریایی؛ آموکسی‌سیلین و استامینوفن کمیاب شدند

فایزر قرص خوراکی ضد کووید-۱۹ تولید می‌کند

درآمد ۳.۵ میلیارد دلاری فایزر در سه‌ماهه نخست امسال؛ کانادا فایزر را برای رده سنی زیر ۱۶ تایید کرد