«روز اروپا» در اتحادیه اروپا چگونه شکل گرفت؟

روبرت شومان، وزیر امور خارجه فرانسه
روبرت شومان، وزیر امور خارجه فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهم مه که در اروپا با عنوان «روز اروپا» شناخته می‌شود سالگرد «بیانیه شومان» است؛ در چنین روزی در سال ۱۹۵۰، روبرت شومان، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در یک نطق تاریخی در پاریس ساختار جدیدی از همکاری سیاسی برای اروپا ارائه کرد که در آن وقوع هر گونه جنگی میان دولت‌های اروپایی را غیرقابل تصور می‌خواند.

آگهی

هر ساله در اروپا با فرا رسیدن نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت) مراسم مختلفی برگزار می شود. نهم مه که در اروپا با عنوان «روز اروپا» شناخته می‌شود سالگرد «بیانیه شومان» است؛ در چنین روزی در سال ۱۹۵۰، روبرت شومان، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در یک نطق تاریخی در پاریس ساختار جدیدی از همکاری سیاسی برای اروپا ارائه کرد که در آن وقوع هر گونه جنگی میان دولت‌های اروپایی را غیرقابل تصور می‌خواند. این پیشنهاد مبنای تشکیل نهادی است که امروزه به عنوان اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. 

چه ایده‌ای در پس شکل‌گیری جامعه اروپا بود؟

در پی آن و در آوریل سال ۱۹۵۱ رهبران شش کشور بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان غربی، فرانسه و ایتالیا در پاریس گرد آمدند و با امضای سندی سازمان ذغال سنگ و فولاد اروپا را پایه ریزی کردند. این گروه، هفت سال بعد در رم پیمانی را به امضاء رساندند و بازار مشترک اقتصادی اروپا یا آنچه بعدها اتحادیه اروپا نام گرفت با هدف ایجاد یکپارچگی اقتصادی و بازار مشترک میان این شش عضو بوجود آمد.

AP Photo
روبرت شومان در آوریل ۱۹۵۱AP Photo

پس از آن چه روی داد؟

در ۱۹۷۳ با پیوستن دانمارک، ایرلند و بریتانیا به این مجموعه نخستین گام برای گسترش اتحادیه اروپا برداشته می‌شود و در سال ۱۹۸۲ با پیوستن یونان، تعداد اعضای این نهاد به ۱۰ کشور افزایش پیدا کرد. در پی آن اسپانیا و پرتغال در سال ۱۹۸۶ وارد اتحادیه اروپا شدند. در سال ۱۹۹۲ با امضای پیمان ماستریخت عملا اتحادیه اروپا بوجود آمد و طی سال‌های بعد با پیوستن دیگر کشورها به آن، تعداد اعضای این اتحادیه به ۲۸ عضو رسید. بریتانیا در آخرین روز سال ۲۰۲۰ و پس از ۵ سال بعد از پیروزی رفراندوم برکسیت، سرانجام اتحادیه اروپا را ترک کرد. 

AP Photo
روبر شومان و وینستون چرچیلAP Photo

روز اروپا فرصتی برای موافقان و مخالفان اتحادیه اروپا

 روز اروپا در شهرهای اروپایی از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب قاره سبز به شکل های مختلف جشن گرفته می شود. هواداران اروپای واحد از این فرصت استفاده و بر ضرورت وحدت میان اعضای آن تاکید می‌کنند. آنهایی که منتقد و مخالف اتحادیه اروپا هستند هم نسبت به این روز بی اعتنا نیستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین و دو راهی اتحادیه اروپا؛ آیا فدرالیسم عملگرا با لغو حق وتوی اعضا شکل می‌گیرد؟

اتحادیه اروپا در «روز اروپا» درها را به روی همه گشود

کدام کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ بیشترین و کمترین شهروندی را به خارجی‌ها اعطا کردند؟