آلمان در جستجوی یکصد سرباز مدفون جنگ جهانی اول در اعماق تونل «وینتربرگ»

تفحص محل کشته شدن سربازان آلمانی جنگ جهانی اول در فرانسه
تفحص محل کشته شدن سربازان آلمانی جنگ جهانی اول در فرانسه Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته تفحص قبور جنگی در آلمان اعلام کرده است که به منظور یافتن بقایای بیش از یکصد سرباز این کشور که در جنگ جهانی اول در تونلی به نام «وینتربرگ» کشته شده‌اند عملیات حفاری را در جنگل کارون در فرانسه آغاز کرده است.

آگهی

کمیته تفحص قبور جنگی در آلمان اعلام کرده است که به منظور یافتن بقایای بیش از یکصد سرباز این کشور که در جنگ جهانی اول در تونلی به نام «وینتربرگ» کشته شده‌اند، عملیات حفاری را در جنگل کارون فرانسه آغاز کرده است.

این سرباز‌ها در جریان حمله‌ای مرگبار به نام «شُمَن دِ دَم» (Chemin des Dames) در مکانی بین سوآسون و رنس در شمال شرقی فرانسه جان باختند و مقامات آلمانی قصد دارند از طریق خاک‌برداری به تونل محل مرگ آنان دسترسی پیدا کنند.

پیش‌تر در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ تحقیقات منجر به یافتن محل اصلی تونل و اشیائی متعلق به سربازان آلمانی در نزدیکی دهانه ورودی آن شده بود. با این حال دسترسی به داخل تونل به دلیل مسدود شدن راه‌ها بسیار دشوار است.

به گفته فرمانداری ناحیه با حفاری افقی، دسترسی به اولین حفره در حدود ۵۰ متری دهانه تونل فراهم شده است. قرار است از روز چهارشنبه هم حفاری عمودی شروع شود و با فرستادن یک دوربین به داخل گودال مشخص شود چه مسیری باید پی گرفته شود.

آرنه شرادر، رئیس سرویس تفحص قبور جنگی آلمان (VDK)، که عملیات اکتشاف را با حمایت مقامات فرانسوی هدایت می‌کند در محل حفاری‌ها گفت: «اعتقاد داریم که بقایای صد سرباز در تونل وجود دارد. این سربازان هنگ پیاده نظام ذخیره ۱۱۱ باده بر اثر خفگی یا نرسیدن کمک جان باخته‌اند. در روز ۴ مه سال ۱۹۱۷این محل تحت بمباران شدید قرار گرفت که در اثر آن یک بمب به جلوی تونل برخورد کرد و باعث فروریختن ورودی آن شد.»

توما کامپو، فرماندار ناحیه «اِن»، می‌گوید در صورت یافته شدن احتمالی سربازان امکان تبدیل این محل به یک مکان یادبود وجود دارد. بقایای سربازان نیز به گورستانی در نزدیکی منطقه در فرانسه منتقل خواهند شد، مگر آن‌که خانواده‌های بازمانده درخواست بازگرداندن آن‌ها به آلمان را داشته باشند.

به صفحه اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ایو دفوسه، مدیر پروژه باستان‌شناسی جنگ‌های معاصر، می‌گوید: « جسد ۶۵۰ هزار تن از سربازانی که طی جنگ جهانی اول کشته شده‌اند در جبهه‌های غربی پراکنده هستند، هرچند ما مانند هدف‌گذاری‌های دهه ۱۹۷۰ قصد نداریم حتما تمامی آن‌ها را پیدا کنیم.»

با این حال وی اضافه کرد که این محل «به‌اندازه‌ای استثنایی» است که کاوش در آن اجازه مستندسازی زندگی روزمره این سربازان و نحوه مرگ آن‌ها را می‌دهد.

آقای شرادر نیز با تشکر از مقامات فرانسوی گفت: «ما به ندرت با محل وقایعی اینچنین بزرگ و با برخورداری از چنین پشتیبانی لجستیکی‌ برخورد می‌کنیم.»

حمله «شُمَن دِ دَم» در ۱۶ آوریل سال ۱۹۱۷ توسط قوای فرانسوی برای شکستن خطوط آلمان انجام شد. در طول این نبرد که تا ۲۵ اکتبر همان سال به درازا انجامید، دو اردوگاه تلفات سنگینی متحمل شدند به نحوی که ۱۸۷ هزار فرانسوی و ۱۶۳ هزار آلمانی کشته و زخمی از این تقابل نظامی بر جا ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو قرن پس از جنگ‌های ناپلئون بقایای جنازه سربازان روس و فرانسوی تشییع می‌شود

۷۵ سال پس از جنگ جهانی دوم؛ حفاری‌ها برای یافتن سربازان مفقود ادامه دارد

در داردانل هنوز هم بقایای جنگ گالیپولی یافت می شود