بانک مرکزی آمریکا بیشترین افزایش نرخ بهره در ۲۲ سال گذشته را اعلام کرد

ساختمان فدرال رزرو آمریکا
ساختمان فدرال رزرو آمریکا Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) روز چهارشنبه چهار مه (۱۴ اردیبهشت) در تلاش برای کنترل تورم که به بالاترین حد خود از ۴۰ سال گذشته رسیده‌ است، افزایش نیم درصدی (۵۰ واحدی) نرخ بهره را اعلام کرد که نخستین چرخش بزرگ از مه سال ۲۰۰۰ است.

آگهی

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) روز چهارشنبه چهار مه (۱۴ اردیبهشت) در تلاش برای کنترل تورم که به بالاترین حد خود از ۴۰ سال گذشته رسیده‌ است، افزایش نیم درصدی (۵۰ واحدی) نرخ بهره را اعلام کرد که نخستین چرخش بزرگ از مه سال ۲۰۰۰ است.

بنابراین کمیته سیاست پولی پس از جلسه‌ای دو روزه نرخ صندوق فدرال رزرو را به بازه ۰.۷۵ تا یک درصد افزایش داد. فدرال رزرو برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸، در ماه مارس گذشته روند افزایش نرخ بهره را آغاز کرد به طوری که آن را با افزایش ۰.۲۵ درصدی به بازه بین ۰.۲۵ تا ۰.۵ درصد رساند. این نهاد در همان زمان تمایل خود را برای شش افزایش دیگر در سال جاری اعلام کرد که معادل تعداد جلسات این نهاد تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

تورم در ایالات متحده آمریکا از ماه مارس همچنان رو به افزایش است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه مارس ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که با این رقم، بالاترین نرخ تورم در آمریکا از سال ۱۹۸۱ رقم خورده است. 

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیرا تاکید کرده است که بازگرداندن ثبات قیمت و افزایش سریع بهره «کاملا ضروری» است. بانک مرکزی آمریکا دو ماموریت تضمین ثبات قیمت و اشتغال کامل را بر عهده دارد. گرچه نرخ بیکاری در حال حاضر، نزدیک به سطح قبل از همه‌گیری کرونا است اما شرکت‌ها برای ماه‌ها با کمبود نیروی کار و کناره‌گیری انبوه مواجه بوده‌اند.

شرکت‌ها برای حفظ کارمندان خود و جذب نیرو دستمزدها را افزایش می‌دهند که بر افزایش تورم اثر می‌گذارد.

فدرال رزرو علاوه بر افزایش نرخ بهره اعلام کرد که از اول ژوئن شروع به کاهش ترازنامه خود می‌کند که گام بزرگ دیگری در عادی سازی سیاست پولی است.

این نهاد به‌طور مشخص دیگر اوراق بهادار را بازخرید نمی‌کند و به اوراق قرضه اجازه سررسید می‌هد که منجر به کاهش مکانیکی ترازنامه آن می‌شود.

بانک مرکزی آمریکا در بیانیه مطبوعاتی خود اشاره کرد که «فعالیت عمومی اقتصادی در سه ماهه نخست سال» در ایالات متحده اندکی کاهش یافته است. تولید ناخالص داخلی این کشور نیز با کاهش ۱.۴ درصدی در سه ماه اول سال روبرو شده است.

این نهاد با این حال تاکید کرد که مخارج خانوارها و سرمایه‌گذاری ثابت کسب و کار همچنان قوی باقی مانده است.

فدرال رزرو افزود: «افزایش مشاغل در ماه‌های اخیر مثبت بوده است که نرخ بیکاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

رهبران بانک مرکزی آمریکا همچنان معتقدند که می‌توانند تورم را به هدف دو درصد خود بازگردانند. آن‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که نیازی به افزایش نرخ بهره به بیش از ۳ درصد ندارند. با این حال مقامات بانک مرکزی می‌گویند فاصله زیادی با نرخ بهره خنثی وجود دارد. آن‌ها معقدند که نرخ بهره خنثی بین دو و سه درصد است و محدوده «خنثی» نه رشد اقتصادی را تحریک می‌کند و نه کاهش می‌دهد.

فدرال رزرو تاکید کرد در صورتی که نیاز باشد نرخ بهره حتی فراتر از نرخ خنثی افزایش پیدا می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامد سیاست‌های فدرال رزرو؛ بیت‌کوین برای مدت کوتاهی به زیر ۴۰ هزار دلار سقوط کرد

سیاستگذاری های جدید فدرال رزرو پس از انتخاب دونالد ترامپ

آیا پایان دوره نرخ‌های بهره بالا در اروپا و آمریکا نزدیک است؟