محمدعلی اسلامی ندوشن درگذشت

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن
دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن Copyright عکس از ویکی‌پدیا فارسی
Copyright عکس از ویکی‌پدیا فارسی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به‌گزارش رسانه‌های ایران، همسر ندوشن اعلام کرده است که جسد او در کانادا به‌ خاک سپرده می‌شود.

آگهی

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده، شاعر و مترجم پرآوازه ایرانی روز دوشنبه ۵ اردیبهشت، در سن ۹۷ سالگی و بر اثر کهولت سن در کانادا درگذشت.

به‌گزارش رسانه‌های ایران، همسر ندوشن اعلام کرده است که جسد او در کانادا به‌ خاک سپرده می‌شود.

این نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبیات در سال ۱۳۰۴ در روستای ندوشن یزد به دنیا آمده بود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در روستای خود و سپس در یزد انجام داد و بعد از آن به دانشکده حقوق تهران راه یافت. پس از آن به اروپا رفت و با نوشتن رساله‌ای درباره هند و کشورهای همسود مدرک دکترای خود را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این چهره سرشناس فرهنگی و ادبی در دوران تحصیل خود در فرانسه بیشتر به ادبیات پرداخت و با دنیای ادبیات اروپا آشنا شد. او در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت، ابتدا مدتی قاضی دادگستری بود، اما بعد از آن مشاغل حقوقی را رها کرد و و به تدریس در زمینه‌های مختلف به ویژه حقوق و ادبیات روی آورد.

از محمدعلی اسلامی ندوشن کتاب‌ها، مجموعه‌مقالات، اشعار، ترجمه‌ها و مقالات بسیاری در مطبوعات به جای مانده است. او بیشتر عمر خود را وقف ادبیات کرد و از جمله نخستین کسانی بود که جامعه فرهنگی ایران را با مکاتب ادبی اروپایی، نقد ادبی و نیز رشته ادبیات تطبیقی آشنا کرد.

پژوهش‌های او در زمینه ادبیات فارسی نیز شامل نوشته‌هایی در حافظ‌‌‌ شناسی، فردوسی‌شناسی، شاهنامه‌پژوهی و نیز کاوش در اسطوره‌های باستانی ایرانی بوده است.

در زمان حیات او در سال ۱۳۹۹ خیابانی در حوالی دانشگاه تهران به نام او نامگذاری شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمود دعایی مدیر قدیمی روزنامه اطلاعات ایران درگذشت

ایران درودی، نقاش نامدار ایرانی درگذشت

خاموشی به جبر کرونا؛ کدام هنرمندان ایرانی چهره بر نقاب خاک کشیده‌اند؟