امیرعبداللهیان: آمریکا دو مطالبه باقی‌ مانده را محقق کند فردا آماده حضور در وین هستیم

امیرعبداللهیان در نشست خبری
امیرعبداللهیان در نشست خبری Copyright Misha Japaridze/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Misha Japaridze/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه ایران که در آستانه سال نوی خورشیدی با خبرنگاران گفتگو می کرد تاکیدکرد که دو موضوع مهم از اختلاف های ایران و ایالات متحده بر سر برجام حل شده و تنها دو مورد دیگر اختلافی باقی است که آمریکا می تواند آنرا حل کند.

آگهی

وزیر خارجه ایران که در آستانه سال نوی خورشیدی در یک نشست خبری در تهران شرکت کرده بود، گفت که از ۴ خط قرمزی که در گفتگوهای وین با ایالات متحده باقی مانده بود، دو موضوع حل شده و بر سر آن توافق بدست آمده است.

حسین امیرعبداللهیان که بتازگی از سفر مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف به تهران بازگشته است در ابتدای سخنان خود تاکیدکرد که برخلاف ادعای برخی رسانه ها «روسیه و جنگ در اوکراین» مانع از به ثمررسیدن مذاکرات وین نبوده اند. وی تاکید کرد که در این سفر «وزیر خارجه روسیه به ایران اطمینان داد هر زمان مطالبات ایران محقق شود، آنها نیز در کوتاه ترین زمان در وین خواهند بود.»

ساعاتی بعد از آزاد شدن نازنین زاغری و انوشه آشوری و خارج شدنشان از ایران، وزاری خارجه بریتانیا و ایران تلفنی گفتگو گردند. به گزارش فارس طرفین در این مکالمه ضمن ابراز خرسندی از تحولات اخیر در روابط فی مابین نسبت به حصول توافق نهایی در مذاکرات وین هم ابراز امیدواری کردند.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه در صورت رعایت خطوط قرمز، ایران آماده توافق نهایی است، به همتای بریتانیایی خود گفت: «به نقطه نهایی توافق بیش از هر زمان نزدیک شده‌ایم، ولی آنچه می تواند رسیدن به توافق خوب و پایدار را قطعی کند، رفتار واقع بینانه آمریکا و عدم طرح مطالبات جدید و نادرست است.»

زنده شدن امیدها برای کسب توافق در مذاکرات وین

در ادامه این نشست وزیر خارجه ایران به خبرنگاران اطمینان داد که در دو مورد از موارد اختلافی و تنش بین ایران و ایالات متحده، توافق بدست آمده اما همچنان «دو موضوع مهم از جمله اختلافات بر سر مساله تضمین اقتصادی همچنان باقی است.»

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی گفت که ایران از طریق اتحادیه اروپا به تبادل پیام با طرف آمریکایی می پردازد و « زمانی که در دو موضوع باقی مانده به توافق برسیم، تیم (دیپلماتیک) ما در وین حاضر خواهند بود.»

حسین امیرعبداللهیان گفت: «اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو‌ موضوع باقی مانده داشته باشد،‌ آماده ایم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین تصمیم نهایی را بگیریم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است. اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقی‌ مانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.»

هیچ ارتباطی بین آزادی نازنین زاغری و پرداخت بدهی بریتانیا وجود ندارد

این دیپلمات ارشد ایرانی در واکنش به آزادی دو زندانی ایرانی - بریتانیایی اعلام کرد که آزادی آنها هیچ ارتباطی به پرداخت بدهی های ایران از سوی دولت محافظه کار بوریس جانسون ندارد. امیرعبداللهیان درباره آزادی «نازنین زاغری-راتکلیف»، که چهارشنبه به سوی لندن پرواز کرد، گفت که ایران بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب از بریتانیا مطالبه داشته و در این زمینه تماس‌هایی بین دولت ها انجام گرفته اما این موضوع «هیچ ارتباطی با آزادی افرادی که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت بودند ندارد.

وزیر خارجه ایران گفت: «آزادی این ۲ فرد نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری تنها با نگاه انسانی صورت گرفت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیرعبداللهیان در مسکو: ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد؛ روسیه مانع توافق نیست

امیرعبداللهیان: کنگره آمریکا برای بازگشت به برجام، بیانیه سیاسی صادر کند

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم